Met deze beroepen stap je gemakkelijk over naar klantcontact

Met deze beroepen stap je gemakkelijk over naar klantcontact

by Ziptone
9 november 2020

Het UWV heeft een overzicht opgesteld van 16 beroepsgroepen met in totaal 54 verschillende beroepen waar momenteel weinig werk in is. Daarbij zijn per beroep voorbeelden aangegeven van beroepen waarnaar werkzoekenden kunnen overstappen. Volgens het UWV komen de vaardigheden van werkzoekenden mogelijk ook goed van pas in een baan waar ze nog niet aan hebben gedacht. De voorbeelden zijn bedoeld ter inspiratie en geven geen volledig beeld van alle mogelijke overstappen.

Klantcontact.nl draaide de overzichten van UWV om en zette op een rijtje welke beroepen volgens het UWV een goede basis vormen voor een job als agent of supervisor in klantcontact. Dat het nadrukkelijk gaat om voorbeelden van mogelijke overstappen, verklaart de tamelijk triviale keuzes van UWV. Business analisten of online marketeers worden niet op het idee gebracht om te denken over een overstap naar klantcontact. Hotelreceptionisten zouden volgens het UWV wel contactcenteragent kunnen worden, of commercieel medewerker binnendienst, of accountmanagers zakelijke diensten, maar geen supervisor klantcontact.

Medewerker klantcontact is iets voor de volgende professionals die hun baan dreigen te verliezen… 

  • Secretariële medewerkers
  • Medisch secretaresse
  • Juridisch secretaresse
  • Administratief medewerker verzekeringen
  • Baliemedewerkers bank
  • Communicatie en pr-adviseurs
  • Productmanagers
  • Servicemedewerkers bioscoop, theater, amusementscentrum
  • Audiovisueel-, beeld-, geluid- en belichtingstechnici
  • Reisadviseurs en reisbureau-medewerkers
  • Receptionisten en telefonisten
  • Hotelreceptionisten
  • Intercedenten en intermediairs
  • Stewards/stewardessen luchtvaart (grond- en cabine)
  • Buschauffeurs lijndienst en touringcar
  • Kappers
  • Trainers bedrijfsopleidingen
  • Verkoopmedewerkers fashion
  • Verkoopmedewerkers non-food (exclusief fashion)

Supervisor klantcontact is iets voor…

  • Managers communicatie, media, reclame
  • Bedrijfsleiders/ondernemers horeca
  • Trainers bedrijfsopleidingen
  • Bedrijfsleiders/ondernemers fashion en non-food
Human Resources

One Comment

  1. Het is nog steeds een groot gemis, dat we niet beschikken over een opleidingspad waarlangs professionele klantcontact medewerkers kunnen gaan om deze belangrijke baan te vervullen. In de praktijk komt het erop neer, dat mensen die in hun eigen vakrichting geen geschikte baan kunnen vinden, dan maar in een contact center gaan werken en er per ongeluk achter komen dat het toch wel leuk en waardevol werk is. Er bestaat nu een groot gevaar, dat wanneer je een horeca-medewerker aanneemt op een klantcontact positie, de horeca-medewerker teruggaat naar de horeca wanneer dat weer kan. En dat gevaar bestaat voor een flink aantal van de bovengenoemde vakgebieden. Ik ben er daarom lang niet over eens dat deze overstap écht succesvol zal zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top