Landelijke 112-centrale niet toegerust op piekopvang

Landelijke 112-centrale niet toegerust op piekopvang

by Ziptone
27 juli 2017

27 juli 2017 – De meldkamer van de Ambulance Amsterdam en de landelijke 112-centrale zijn niet opgewassen tegen een piek aan bellers. Dat leidt tot lange en levensgevaarlijke wachttijden voor mensen die met spoed hulp nodig hebben. Dat schrijft het Parool vandaag in een artikel, naar aanleiding van een grootschalige stroomstoring op 17 januari, waarbij 360.000 huishoudens in Amsterdam, Landsmeer, Oostzaan en Zaandam urenlang zonder stroom kwamen te zitten.

De Inspectie Veiligheid en Justitie, de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en Agentschap Telecom vinden dat de bereikbaar van 112 bij grote drukte tekortschiet en beter moet. De inspecties schetsen het beeld van een chaotische nacht waarin nauwelijks maatregelen zijn genomen om de drukte het hoofd te bieden.

Op de dag van de stroomstoring begin dit jaar stond vanaf 04.19 uur de telefoon bij de meldkamer van de ambulancedienst voor Amsterdam-Amstelland roodgloeiend. Ondertussen was bij de twee dienstdoende centralisten volstrekt onduidelijk hoe druk het was, wie de eerstvolgende beller was en hoe lang die al in de wacht stond. De wachttijd kon in een enkel geval oplopen tot meer dan 21 minuten en 369 mensen hebben het bellen naar het noodnummer opgegeven. De landelijke 112-centrale had extra centralisten moeten oproepen, en de gemiste oproepen moeten nabellen, aldus de inspecties. Maatregelen uit het draaiboek zijn onterecht niet overwogen. Ook was er onduidelijkheid bij de meldkamer en de centrale over ‘wie wat doet en op welk moment’.

De meldkamer werkt met verouderde apparatuur die dergelijke details niet meldt. Een opgeroepen derde centralist liet veertig minuten op zich wachten. Ook werd er geen hulp ingeroepen van meldkamers van andere regio’s.

Van de 57 spoedoproepen werden er negen niet beantwoord. Een man die acuut hulp zocht voor zijn moeder stond eerst vier minuten in de wacht bij de landelijke 112-centrale, die hem doorverbond naar de meldkamer van de Ambulance Amsterdam. Daar hing hij nog eens 17 minuten. Hij verbrak de verbinding en belde de Huisartsenpost. Bij aankomst van de huisarts was de vrouw al overleden.

Customer Experience
Top