Klantenservicemedewerkers Babboe moesten liegen tegen klanten

Klantenservicemedewerkers Babboe moesten liegen tegen klanten

by Ziptone
29 maart 2024

BabboeDe recherchedienst van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een strafrechtelijk onderzoek geopend naar bakfietsfabrikant Babboe, nadat is gebleken dat het bedrijf de toezichthouder jarenlang misleidde over gevaarlijke constructiefouten in zijn modellen. Ook de klantenservice deed mee aan het afwimpelen en misleiden van klanten.

 

RTL Nieuws onthulde in februari dat Babboe-bakfietsen disproportioneel vaak kapot gaan, waarna de NVWA het bedrijf een verkoopverbod oplegde en tienduizenden fietsen werden teruggeroepen.

Volgens RTL vertelden klantenservicemedewerkers en monteurs tegen klanten met een kapotte fiets dat als zij de fiets goed hadden onderhouden en normaal gebruikten “het in principe niet mogelijk is dat uw frame breekt”.

Af en toe erkende het bedrijf dat, bijvoorbeeld door ‘overbelasting’, Babboe-bakfietsen stuk konden gaan. Klantenservicemedewerkers werden geïnstrueerd om dan te zeggen: “Vanzelfsprekend proberen wij dit aantal naar nul te krijgen, aangezien wij de meest kostbare lading vervoeren: kinderen.”

Bij een controle van de NVWA zou Babboe hebben geprobeerd constructiefouten te verhullen. Een voormalig medewerker vertelde bijvoorbeeld tegen RTL Nieuws dat een ploeg werknemers werd geïnstrueerd om kapotte bakfietsframes te verdoezelen. RTL zegt in bezit te zijn van belastende documenten, videobeelden, geluidsopnames en verklaringen van (oud-)medewerkers. Moederbedrijf Accell zegt niets van de verdoezeling te weten. (RTL Nieuws, NRC)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top