KBC België: efficiency klantenservice omhoog

KBC België: efficiency klantenservice omhoog

by Ziptone
4 september 2019

KBC moet volop reorganiseren om de lage rente en de razendsnelle digitalisering in de branche te counteren. De bank schrapt de komende tijd 1.400 banen. Dat schrijft Vlaams dagblad De Tijd.

De bank sloot eerder al 51 automatenkantoren en bouwde 65 filialen om tot automaatvestigingen. Nu wordt opnieuw en fors ingegrepen om de ‘operationele efficiëntie’ en die van de klantenservice verder te verhogen, aldus CEO Johan Thijs. De 1400 banen, 9 procent van het totaal, verdwijnen de komende drie jaar. De jobs verdwijnen zowel op het hoofdkantoor, als in de ondersteunende functies maar ook in het kantorennet. Een deel – 300 functies – zal ondergebracht worden in de interne shared service centers van KBC in Brno (Tsjechië) en Varna (Bulgarije). KBC verhuisde al eerder banen naar het buitenland, onder meer Brno. De vermindering zal volgens KBC volledig worden opgevangen door een natuurlijke uitstroom.

KBC België zag de nettowinst in de eerste jaarhelft met 17 procent slinken omdat de rente-inkomsten van de bank onder druk blijven staan. Het is niet de enige Belgische bank die nu nog worstelt met de digitale transformatie en de lage rentestand: eerder dit jaar besloot BNP Paribas Fortis dat er de komende drie jaar 2.000 jobs verdwijnen. Ook ING schrapte eerder 3.500 banen in België.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top