Handel in persoonsgegevens voor energieverkoop

Handel in persoonsgegevens voor energieverkoop

by Ziptone
17 augustus 2019

Energieverkopers wisselen persoonsgegevens uit om consumenten telefonisch te benaderen. Adressen, bankrekeningnummers en zelfs burgerservicenummers gaan illegaal van hand tot hand.
Diverse bedrijven handelen in deze persoonsgegevens, blijkt uit documenten in handen van Algemeen Dagblad en uit gesprekken met verkopers. Volgens meerdere bronnen gaat het ook om gegevens, afkomstig uit datalekken. Dat schrijft Het Parool op 17 augustus.

De verkopers delen ook persoonsgegevens met elkaar. Zo wordt in een mail aan een verkoopbedrijf bij een bestand met tienduizend adressen gemeld: ‘Als bijlage de adressen die ik ongeveer drie jaar geleden heb verkregen. (…) Veel klanten zijn boven de zestig jaar, het bestand heeft enkel vaste nummers.’ Opvallend genoeg staan ook geboortedata en burgerservicenummers in het bestand.

Het op deze manier uitwisselen van persoonsgegevens mag niet en maakt bovendien ingrijpende identiteitsfraude mogelijk. Intussen krijgen de mensen op de lijst telefoontjes, terwijl een aantal van hen geregistreerd staat in het bel-me-nietregister. Verkopers geven zelf ook toe dat ze dat register niet raadplegen.

Volgens een nieuw wetsvoorstel moeten consumenten straks expliciet toestemming geven voordat ze mogen worden gebeld. Verkopers anticiperen daar al op: wie bezwaar maakt tegen een telefoontje, krijgt te horen dat de contactgegevens afkomstig zijn uit een enquête die is ingevuld. Daarbij wordt veelal ongemerkt toestemming gegeven om gegevens uit te wisselen.

De Autoriteit Consument en Markt erkent dat de handhaving van het bel-me-nietregister moeilijk is, maar verwacht verbeteringen door het nieuwe systeem. Ook loopt er een onderzoek naar agressieve, misleidende energieverkoop.

Branchevereniging voor data en marketing DDMA is niet op de hoogte van dubieuze data-uitwisseling van (gestolen) gegevens, maar keurt die ten sterkste af. Directeur Diana Janssen: “We zijn juist bezig met het verder aanscherpen van zelfregulering.”

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top