Eerder deze week, op 13 maart, hebben Griekse contactcentermedewerkers gestaakt. Aanleiding voor de staking zijn onder meer een loonverschil, dat voor arbeidsmigranten niet hetzelfde is als voor Grieken, de arbeidsomstandigheden en de racistische en discriminerende behandeling van arbeidsmigranten in de Griekse contactcenters, aldus Griekse bronnen.
In enkele bedrijven in Frankrijk sloten contactcentermedewerkers aan bij de staking. De medewerkers eisen loonsverhogingen en willen een cao. Ook willen ze af van het ‘visum voor speciale doeleinden’ dat bedoeld is voor arbeidsmigranten werkzaam in contactcenters. Volgens The Canary doen vooral medewerkers van Teleperformance en Webhelp mee aan de staking. Die was in eerste instantie uitgeroepen door de sectorale vakbond voor telecommunicatie-informatietechnologie (SETIP) maar werd daarna overgenomen door twee nieuwe vakbonden die recent zijn opgericht: SETEP (Teleperformance-personeel) en WUW (Webhelp-personeel). Ferhat Tum, voorzitter van de Griekse vakbond van callcentermedewerkers van Teleperformance, riep de werkgever op om aan tafel te komen om te spreken over een cao. (The Canary)