Geschilinstanties helpen minister met eenvoudige roadmap

Geschilinstanties helpen minister met eenvoudige roadmap

by Ziptone
31 juli 2018

Minister Dekker voor Rechtsbescherming wil een eenvoudige roadmap met bondige informatie voor burgers waardoor ze snel inzien hoe ze een geschil zoal kunnen oplossen. De SKGZ, De Huurcommissie, De Geschillencommissie voor Consumentenzaken en Kifid bieden de minister hulp aan om deze roadmap uit te werken.

De vier buitengerechtelijke geschilinstanties voor consumenten in Nederland zijn het eens met minister Dekker voor Rechtsbescherming: snelle, eenvoudige en gedegen oplossingen bij klachten en geschillen zijn belangrijk en leiden tot tevredenheid bij partijen.

Minister Dekker schreef dit onlangs in zijn brief aan de Tweede Kamer. ”Mensen die zelf tot overeenstemming zijn gekomen hebben immers vaker hun doel bereikt, hebben de problemen vaker opgelost en komen afspraken beter na. In daarvoor geschikte zaken geniet het dus de voorkeur dat mensen worden gestimuleerd en geholpen zelf zo veel mogelijk tot overeenstemming te komen.”

Alternatief voor rechter

De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), De Huurcommissie, De Geschillencommissie voor Consumentenzaken en Kifid (het Klachteninstituut financiële dienstverlening) onderstrepen uit ervaring het belang van goede informatie. Zij bieden daarom hun hulp aan om deze roadmap uit te werken, zodat burgers snel en gemakkelijk weten bij welke klachtinstanties zij terecht kunnen als alternatief voor de rechter.

In de praktijk zien de vier organisaties al een beweging naar advies en bemiddeling ontstaan. Ze anticiperen daarop met verschillende – al duurzame en goed ontvangen – initiatieven door klachten zo vroeg mogelijk in het proces op te lossen, bij voorkeur met bemiddeling.

17.000 klachten

In 2017 losten de vier organisaties gezamenlijk ruim 17.000 klachten op. Dat klanten dit waarderen, blijkt uit de cijfers. Klanten van de vier organisaties geven een onderlinge oplossing gemiddeld een rapportcijfer van ruim een 8.

De vier organisaties werken samen aan verbetering van de buitengerechtelijke oplossing van geschillen door bemiddeling, mediation of door bindend advies. Een goede gezamenlijke informatievoorziening over de bestaande mogelijkheden, zoals voorgesteld door minister Dekker, is hierbij een belangrijke randvoorwaarde.

Lees ook KEURMERK KLANTGERICHT VERZEKEREN OPGEFRIST

 

Customer Experience
Top