Euforie over economische groei nu al dalende

Euforie over economische groei nu al dalende

by Ziptone
25 januari 2018

De salesmanagers in het Nederlandse bedrijfsleven zijn wat minder positief over de algemene economische ontwikkeling in Nederland vergeleken met een half jaar geleden. Het komende jaar verwachten ze minder groei in de verkoop van nieuwe producten en de verkoop aan nieuwe klanten. Dit toont halfjaarlijks onderzoek van de Sales Management Association (SMA) en Motivaction aan.

Aan het onderzoek over de belangrijkste ontwikkelingen in het verkoopproces namen ruim 350 salesprofessionals deel. Over het eerste kwartaal van 2017 oordeelde het Nederlandse bedrijfsleven nog positief. Maar het enthousiasme over de groei van de Nederlandse economie blijkt bij deze professionals nu al wat getemperd.

Zo geeft de SMA Sales Index (SSI), vergeleken met een half jaar geleden, een daling van 100 naar 98,8 aan. De verkoop van nieuwe producten én de toename van nieuwe klanten zal naar verwachting iets afnemen. Hierdoor zal de winstgevendheid aankomend jaar stabiliseren in plaats van toenemen.

Positiever

Salesmedewerkers zijn beduidend minder positief over de ontwikkeling van de Nederlandse economie dan algemeen directeuren en managers. Dit heeft vooral te maken met het feit dat zij minder hoge verwachtingen hebben ten aanzien van innovatie en omzetontwikkeling. Daarbij komt dat algemeen directeuren en managers positiever zijn over de personele ontwikkeling en winstgevendheid.

Bedrijven met 200 of meer medewerkers zijn positiever over de ontwikkeling van de Nederlandse economie dan kleinere organisaties. Dit heeft vooral te maken met hun positieve verwachtingen over de impact die innovatieve producten en diensten hebben op de economische ontwikkeling van het bedrijf.
De resultaten van deze SSI komen overeen met de bevindingen van MKB-servicedesk dat onderzoek deed onder 1400 mkb’ers. Belangrijkste bevinding van dit onderzoek was dat zes op de tien mkb-ondernemers zich regelmatig zorgen maakt over de toekomstbestendigheid van hun bedrijf.

 

 

Customer Experience
Top