Eetstoornis-hulplijn vervangt menselijk personeel door AI-chatbot

Eetstoornis-hulplijn vervangt menselijk personeel door AI-chatbot

by Ziptone
30 mei 2023

NEDADe Amerikaanse National Eating Disorder Association (NEDA) heeft de telefonische hulplijn opgeheven, aldus verschillende Amerikaanse media. NEDA heeft de kleine groep menselijke medewerkers die de hulplijn coördineerden en runden ontslagen met ingang van 1 juni.

In plaats daarvan is de non-profit van plan om hulpzoekenden volgende maand toegang te bieden tot een AI-gestuurde chatbot genaamd “Tessa“, wat is bevestigd door NEDA.

Bij de hulplijn werkten zes betaalde medewerkers en daarnaast een groep van 200 vrijwilligers. De hulplijn, die in 1999 van start ging, heeft vorig jaar 69.718 personen en gezinnen geholpen, aldus de NEDA-woordvoerder. Het personeel werd geïnformeerd over de verandering, en over hun ontslag, vier dagen nadat ze met succes een vakbond hadden opgericht.

Media die de hulplijn telefonisch benaderden, kregen een boodschap te horen dat de lijn niet langer oproepen aanneemt. Mensen kunnen wel nog sms’en met een vrijwilliger van de Crisis Text Line en daarnaast is er voor de cliënten van NEDA dus een chatbot. (Business Insider)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top