Prioriteit: medewerkers opleiden op vlak van AI en data

by Ziptone

Prioriteit: medewerkers opleiden op vlak van AI en data

by Ziptone

by Ziptone

Het opleiden van werknemers om AI en big data te gebruiken staat op de derde plaats van de prioriteiten van bedrijven voor het opleiden van vaardigheden in de komende vijf jaar. Dat blijkt uit onderzoekscijfers die het WEF heeft gepresenteerd.

 

Zes op de tien werknemers zullen vóór 2027 een opleiding nodig hebben, maar slechts de helft van de werknemers heeft momenteel toegang tot adequate opleidingsmogelijkheden. De hoogste prioriteit voor vaardigheidstraining in de periode 2023-2027 is analytisch denken, waaraan gemiddeld 10% van de opleidingsinitiatieven zal worden gewijd. De tweede prioriteit voor de ontwikkeling van arbeidskrachten is het bevorderen van creatief denken, waarover 8% van de opleidingsinitiatieven zal gaan.

Het opleiden van werknemers om AI en big data te gebruiken staat op de derde plaats van de prioriteiten van bedrijven voor het opleiden van vaardigheden in de komende vijf jaar en zal door 42% van de ondervraagde bedrijven als prioriteit worden aangemerkt. Werkgevers zijn ook van plan zich te richten op de ontwikkeling van de vaardigheden van werknemers op het gebied van leiderschap en sociale invloed (40% van de bedrijven); veerkracht, flexibiliteit en wendbaarheid (32%); en nieuwsgierigheid en levenslang leren (30%).

klik voor een vergroting

Het rapport geeft ook inzicht in hoe respondenten aankijken tegen specifieke rollen en skills. Customer service jobs zullen tussen 2023 en 2027 in aantal netto afnemen, aldus de inschatting van de respondenten.

Toch blijven ‘Service orientation and customer service’ als engagement skills relatief belangrijk voor bedrijven omdat ze een rol spelen in allerlei andere functies – iets wat de ondervraagde bedrijven zelf ook overwegend bevestigen.

Van de verschillende geïdentificeerde kernvaardigheden voor 2023 staan vaardigheden met betrekking tot zelfeffectiviteit boven werken met anderen wat betreft de snelheid waarmee het belang van vaardigheden volgens bedrijven toeneemt.

skillsDe sociaal-emotionele attitudes die volgens bedrijven het snelst in belang toenemen zijn nieuwsgierigheid en levenslang leren; veerkracht, flexibiliteit en wendbaarheid; en motivatie en zelfbewustzijn – een bewijs dat bedrijven het belang benadrukken van veerkrachtige en reflectieve werknemers die een cultuur van levenslang leren omarmen naarmate de levenscyclus van hun vaardigheden afneemt. Systeemdenken, AI en big data, talentmanagement en servicegerichtheid en klantenservice maken de top 10 compleet.

Engagementvaardigheden – die marketing en media en servicegerichtheid en klantenservice omvatten – winnen het snelst aan belang in de sectoren zorg, persoonlijke diensten en welzijn; accommodatie, voeding en vrije tijd; en media, amusement en sport.

In het rapport wordt uitvoerig ingegaan op de trends ontwikkelingen in verschillende economieën en sectoren en de betekenis daarvan voor skills. Ziptone heeft nadere informatie opgevraagd over respondenten, maar kreeg tot nu toe geen reactie. Download het rapport hier

Ook interessant

Human Resources, Kennisbank
Top