DGB Energie “stopt met misleidende telemarketing”

DGB Energie “stopt met misleidende telemarketing”

by Ziptone
20 december 2023

DGB EnergieEnergieleverancier DGB Energie uit Hardenberg heeft toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om de komende drie jaar te stoppen met het telefonisch verkopen van energiecontracten.

 

Deze beslissing volgt na onderzoek van de ACM, dat misleiding bij de telefonische klantenwerving van DGB aantoonde. Het toezeggingsbesluit is bindend.

Consumenten werden misleid doordat ze niet direct geïnformeerd werden dat het gesprek bedoeld was om een nieuw contract af te sluiten. Veelal werd gesuggereerd dat het gesprek ging over tariefchecks of administratieve aanpassingen.

Bedrijf trok zich niks aan van boete

In April 2022 werd DGB al beboet met 400.000 euro voor het misleiden van consumenten bij het telefonisch verkopen van energiecontracten. DGB zette andere bedrijven in om consumenten op te bellen om energiecontracten te verkopen. Deze tussenpersonen vertelden bij de verkoopgesprekken niet dat ze namens DGB belden om een energiecontract aan te bieden. Ook werd belangrijke informatie over bijvoorbeeld de looptijd, opzegboetes, het tarief en het totale jaarbedrag niet of pas laat in het gesprek gemeld.

Die boete leidde echter niet tot het einde van de misleidende praktijken. Zowel de ACM als de Consumentenbond constateerden dat DGB Energie verder ging met misleidende telefonische verkoop via tussenpartijen. De Consumentenbond stelde zelfs dat deze tussenpartijen ‘bewust op zoek zijn naar kwetsbare mensen’.

Klanten mogen opzeggen

DGB Energie komt nu naar eigen zeggen ook verder in actie richting klanten die tussen 1 augustus 2021 en 1 juli 2023 een contract via telefonische werving afsloten. Zij kunnen dit zonder opzegvergoeding beëindigen. DGB zal deze klanten actief informeren en een externe adviseur zal toekomstige wervingsactiviteiten toetsen aan consumentenbeschermingsregels.

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, benadrukt het belang van een weloverwogen keuze bij het afsluiten van energiecontracten en moedigt andere leveranciers aan DGB’s voorbeeld te volgen. De ACM zal toezien op de naleving van deze toezegging door DGB Energie en zal handhavend optreden indien deze niet wordt nageleefd. (ACM, Ziptone)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top