AT&T stopt met ‘Operator Assistance’

by Ziptone

AT&T stopt met ‘Operator Assistance’

by Ziptone

by Ziptone

Operator AssistanceVanaf januari 2023 kunnen klanten van de Amerikaanse telecomoperator AT&T die een vaste digitale lijn afnemen, geen 411 of 0 meer kiezen om Operator Assistance te bereiken en/of om nummerinformatie te krijgen. AT&T verwijst klanten door naar andere informatiebronnen. 

 

Het telecombedrijf zette vorig jaar al een punt achter de nummerinformatie en dienstverlening voor mobiele bellers. Concurrenten van AT&T bieden dit soort ‘operator assist’-diensten nog steeds (via betaalde nummers) aan, maar AT&T verwijst klanten door naar Google of online gidsen zoals YellowPages.

De stopzetting van de dienstverlening (‘Operator Assistance’) betekent voor AT&T-klanten dat zij niet langer een telefoniste kunnen vragen om een verbinding op te zetten. Wie de komende tijd een “0”, “00”, 411, NPA+555-1212, of 555-1212 kiest, krijgt te horen dat Operator en Directory Assistance niet meer beschikbaar zijn. Volgens AT&T hebben vrijwel alle klanten een internetverbinding om informatie op te zoeken.

Herkomst eind 19e eeuw

De ‘telephone operator’ was in eerste instantie de persoon die verbindingen opzette in de periode rond eind 1800, begin 1900. Het Amerikaanse telefoonnetwerk was toen grotendeels in handen van American Telephone & Telegraph (AT&T) en was gebaseerd op het Bell System. De belangrijkste gebruikers waren in eerste instantie artsen, politie, banken en postkantoren. De (eentonige) baan van telephone operator werd gezien als bij uitstek geschikt voor vrouwen, omdat zij volgzamer waren en meer geduld hadden. De werknemers moesten duizenden kleine aansluitingen in de gaten houden en permanent letten op lampjes die nieuwe en beëindigde oproepen aangaven. Tijdens piekuren behandelden de operators honderden oproepen per uur. De opleiding was streng en de procedures waren strikt. (Tekst loopt door onder de video)

In 2019 nog 71 miljoen calls voor 411

In de 20e eeuw is AT&T naast nummerinformatie ook andere diensten gaan aanbieden, zoals weerberichten, informatie of buslijnen, sportuitslagen, tijd en datum en verkiezingsresultaten. Terwijl er in de jaren 70 bijna 420.000 telephone operators waren, was dat vorig jaar teruggelopen tot 4.000. Volgens rapportages van de Amerikaanse toezichthouder FCC werden er in 2019 nog 71 miljoen calls door 411 afgewikkeld.

Lees het uitgebreide artikel over de geschiedenis van de telephone operator op CNN

(Ziptone/CNN)

Ook interessant

Customer Experience, Featured
Top