6 april 2023
Branchevereniging DDMA heeft het Compliance Comité in het leven geroepen. Dit onafhankelijke orgaan neemt de taken over van de DDMA Privacy Autoriteit en de Commissie Balanstoets Telemarketing. Daarmee gaat het nieuwe Comité over de toekenning, afkeuring en intrekking van het DDMA Privacy Waarborg en de toekenning van verlengingen van de maximale klanttermijn voor telemarketing voor adverteerders.

Over het DDMA Privacy Waarborg
Het DDMA Privacy Waarborg biedt een interne privacy- en securitycheck waarmee organisaties consumenten en partners kunnen laten zien dat zij privacy respecteren en zorgvuldig en transparant omgaan met persoonsgegevens. Organisaties gebruiken het Privacy Waarborg ook om inzicht te krijgen van het complianceniveau van hun marketingactiviteiten, aan de hand van een uitgebreid rapport met aanbevelingen ten aanzien van privacy, security & ethiek om de bedrijfsprocessen te verbeteren. Het Compliance Comité kent het Privacy Waarborg toe aan de hand van een audit die organisaties zelf invullen. Het Privacy Waarborg biedt daarmee geen 100% garantie dat organisaties de regels op dagelijkse basis volledig naleven en is vooral een indicatie dat processen goed zijn opgezet én dat er aandacht wordt besteed aan compliance. Organisaties die het DDMA Privacy Waarborg willen voeren, kunnen een aanmeldingsverzoek indienen via: https://ddma.nl/privacy- waarborg/
Over de DDMA Balanstoets Telemarketing
Vanaf 1 juni 2020 mogen organisaties hun klanten maximaal 3 jaar na afloop van een contract, aankoop of donatie telefonisch benaderen, tenzij de organisatie van mening is dat ze een gerechtvaardigd belang hebben dit langer te doen. In dit geval kunnen ze de Balanstoets Telemarketing doen en hierover advies vragen van het Compliance Comité. Organisaties die aanspraak willen maken op een verlenging van de klanttermijn van 3 jaar kunnen een aanvraag indienen via: ddma.nl/commissie-balanstoets- telemarketing