DDMA niet enthousiast over voorgenomen aanscherping telemarketingregels

DDMA niet enthousiast over voorgenomen aanscherping telemarketingregels

by Ziptone
29 juni 2023

Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken, heeft per brief aan de Tweede Kamer aangekondigd nieuwe regels in te willen voeren voor duurovereenkomsten die via telemarketing en fieldmarketing afgesloten worden. Volgens het plan moeten consumenten voortaan na het verkoopgesprek de koop schriftelijk per brief of per e-mail bevestigen. Dat schrijft de DDMA.

 

De maatregelen volgen na onrust in de Tweede Kamer over de gang van zaken bij de werving van klanten in de energiesector. Dat leidde tot een motie van Kamerleden Bontenbal en Kröger, waarin zij een verbod op verkoop via telefoon en aan de deur van energiecontracten eisen. Deze motie werd op 27 juni aangenomen door de Kamer, maar minister Adriaansens gaat geen gehoor geven aan die motie. Ze vindt het in strijd met de vrije marktwerking.

Verscherping van het schriftelijkheidsvereiste voor duurovereenkomsten

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is wel bezig om de regels voor telemarketing en huis-aan-huis-werving verder aan te scherpen en zo de druk verminderen die consumenten volgens cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ervaren bij een gesprek aan de telefoon of aan de deur. Werd eerst nog gesproken over een afkoelperiode van 24 tot 48 uur, wat op verzet stuitte bij de DDMA en andere branchepartijen, daarna koos het Ministerie voor een verscherping van het schriftelijkheidsvereiste voor duurovereenkomsten. Concreet betekent dit dat een overeenkomst apart en schriftelijk moet worden bevestigd, maar niet tijdens de verkoop zelf.

Volgens de DDMA zijn dit de belangrijkste maatregelen van het plan dat minister Adriaansens als onderdeel van de Consumentenagenda 2023 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd:

  • Nieuw schriftelijkheidsvereiste voor verkoop van duurovereenkomsten aan de deur en op straat. Consumenten moeten na het gesprek de koop per brief of per e-mail bevestigen.
  • Aanscherping schriftelijkheidsvereiste voor telefonische verkoop van duurovereenkomsten. Consumenten moesten al de koop schriftelijk bevestigen, maar deze handeling mag volgens het plan niet meer tijdens een verkoopgesprek plaatsvinden.

DDMA niet enthousiast over aanscherping regels

DDMA sprak in juni voor de derde keer met EZK, aldus de vereniging, en heeft de ambitie om misleiding en oneigenlijke druk in verkoopgesprekken te bestrijden. Daarom roept de DDMA alle partijen in de energiewervingsketen op om de bestaande regels beter na te leven. “Hiermee willen we consumenten beschermen, maar ook het voortbestaan en de effectiviteit van tele- en fieldmarketing waarborgen”, aldus de DDMA. Hoewel de DDMA “groot voorstander van verantwoorde regulering” is, maakt de vereniging zich zorgen over de toegevoegde waarde, handhaafbaarheid én onbedoelde gevolgen van de aanscherping van het schriftelijkheidsvereiste. “Beter handhaven van én het beter informeren over bestaande regels verdient wat ons betreft dan ook duidelijk de voorkeur boven aanvullende regels die moeilijk te handhaven zijn. We hebben hier toezichthouder Autoriteit Consument & Markt al vaker toe opgeroepen,” aldus de DDMA. (Ziptone/DDMA)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top