CNV presenteert wensenlijstje nieuwe cao

CNV presenteert wensenlijstje nieuwe cao

by Ziptone
11 juli 2023

De huidige cao Contactcenters loopt op 31 december 2023 af. CNV Vakmensen heeft al vast bekend gemaakt welke veranderingen de bond wil proberen te realiseren met de nieuwe cao. Op de eerste plaats is het doel van CNV dat de nieuwe cao algemeen verbindend wordt verklaard en daarmee geldt voor alle bedrijven die zich bezighouden met facilitaire contactcenteractiviteiten. Ook streeft CNV naar uitbreiding van de werkingssfeer naar zoveel mogelijk werknemers in klantcontact.

 

Daarnaast wil de bond de organisatie van het werk via de cao aanpakken. De bond stelt dat werknemers niet tevreden zijn over zaken als werkdruk, regeldruk, constante controle, wantrouwen, willekeur, sancties en hoog verloop onder collega’s. CNV Vakmensen wil afspraken maken om dit te verbeteren. Onderdeel hiervan is het recht op thuiswerken en het verbeteren van de werkprivé-studiebalans van werknemers door het eerder bekendmaken van de roosters. CNV wil ook dat er afspraken komen over de inzet van AI: wel om het werk leuker te maken en niet om mensen nog meer te controleren.

Ook wil CNV dat medewerkers via opleidingen worden voorbereid op het werken met AI en dat er een individueel loopbaanbudget of leerrekening komt van uiteindelijk € 500,- per jaar; Daarnaast wil CNV mensen een loopbaan-APK en de mogelijkheid van een budgetcoach aanbieden gedurende de looptijd van de cao. De bond wil verder een fonds voor brancheactiviteiten in het leven roepen en laten financieren door alle bedrijven in de sector.

Budgetten

De bond wil ook veranderingen aanbrengen in de arbeidsvoorwaarden. Denk aan het afschaffen of verbieden van sancties of wachtdagen bij ziekte, een vitaliteitsbudget van € 250,- netto en een loonsverhoging van 12% van het feitelijk loon voor iedereen per 1/1/2024. Ook stekt CNV dat alle tijd die werknemers aan werk besteden, inclusief alle pauzes, betaald moet worden. CNV spreekt verder over het invoeren van een kerstgratificatie en een loyaliteitsbonus. (CNV)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top