Bol bestaat 25 jaar en blikt vooruit

Bol bestaat 25 jaar en blikt vooruit

by Ziptone
30 maart 2024

Vandaag is het precies 25 jaar geleden dat er voor het eerst een product van bol over de digitale toonbank ging: ‘De geheime geschiedenis’ van Donna Tart. In een uitgebreide verklaring op de eigen website geeft Margaret Versteden-van Duijn, ceo van het platform, inzicht in de toekomstplannen.

 

In de komende jaren wil bol zich onder meer richten op het vergemakkelijken van betere keuzes voor de planeet. Bol-ceo Margaret Versteden-van Duijn zegt hierover: “Klimaatverandering is een uitdaging voor de hele maatschappij, waar ook bol zich verantwoordelijk voor voelt. Onze ambitie is om de impact van onze activiteiten op de planeet aanzienlijk te verminderen, juist omdat we ons bewust zijn van onze grote invloed. Een groot deel van de CO2-voetafdruk van mensen ontstaat immers door consumeren. Zoals wij online shoppen makkelijk hebben gemaakt voor onze klanten, willen we hetzelfde doen voor circulair winkelen. Circulair winkelen moet mainstream worden.”

Lees ook het interview met Erik Vercouteren over de customerservice-organisatie van bol

Bol wil zich onder meer richten op het verlengen van de levenscyclus van producten, met zo min mogelijk afval. Achter de schermen werkt bol aan verschillende circulaire businessmodellen die de komende jaren geïntroduceerd gaan worden.

Verduurzaming en B Corp

De afgelopen jaren zette bol al verschillende stappen om haar impact op het milieu zoveel mogelijk terug te dringen. In eerste instantie door haar eigen operatie te verduurzamen, denk aan zo duurzaam mogelijk verpakken. Zo stuurt bol artikelen die al stevig verpakt zijn zonder de welbekende blauwe omdoos, waardoor in 2023 zo’n 2.200 ton karton werd bespaard. Maar ook met de bezorgdiensten wordt er continu gewerkt aan het verduurzamen van de bezorging door slimme logistieke routes, meer elektrisch rijden en levering per fiets. Daarnaast is bol sinds 2023 een B Corp, waarmee wordt voldaan aan hoge, geverifieerde normen op het gebied van bol´s impact op sociale en milieuaspecten.

Diversiteit

Als ‘de winkel van ons allemaal’, is bol zich bewust van haar impact en verantwoordelijkheid. Voor Versteden – van Duijn is het bevorderen van diversiteit een persoonlijke drijfveer. Al vanaf het begin van haar carrière is zij een voorvechter van gelijke kansen die gender, afkomst en sociaaleconomische verschillen overstijgen.

“Ik wil bijdragen aan een maatschappij waar zogenaamde verschillen geen rol spelen,” zegt Versteden – van Duijn. Bol streeft er naar een toonaangevend rolmodel te zijn in het creëren van een inclusieve samenleving met gelijke kansen, zowel binnen als buiten de muren van de organisatie. Bol doet dit naar eigen zeggen op verschillende manieren: door het ter beschikking stellen van studiebeurzen voor jongeren (met nadruk op vrouwen) in achterstandssituaties die anders geen toegang hebben tot STEM-studies (Science Technology Engineering Mathematics), het verstrekken van gendertransitieverlof en door het ontwikkelen van marketingcampagnes met thema’s als genderbalans en neurodiversiteit in de hoofdrol om stereotyperingen in de maatschappij uit te dagen. (bol)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top