Banken laat met communicatie over PSD2

Banken laat met communicatie over PSD2

by Ziptone
24 oktober 2017

24 oktober 2017 – Nederlandse banken wachten voorlopig nog af met het informeren van hun klanten over de implicaties van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2. Dat blijkt uit een rondgang van het FD langs de banken. Het Financieele Dagblad vindt dat opvallend, omdat fintechs en technologiebedrijven al over drie maanden mee mogen kijken in de klantdata van banken, wanneer de klant daartoe opdracht geeft. Wijzigingen in de algemene voorwaarden van betaalrekeningen moeten bovendien twee maanden vóór invoering aan de klant duidelijk gemaakt worden.

De richtlijn PSD2 treedt op 13 januari 2018 in werking, wat wil zeggen dat banken hun klanten vóór 13 november dit jaar moeten informeren. Het FD inventariseerde de communicatiestrategie bij Rabobank, ABN Amro, Triodos Bank, Knab, de Volksbank en ING. Het beeld dat ontstaan is dat banken traag reageren en zich niet voorbereiden op een hausse aan reacties. Accountancybureau PwC komt vandaag met een onderzoek onder 39 banken uit achttien Europese landen. Volgens het advieskantoor is 38% van de banken nog bezig met het bepalen van de impact van PSD2, terwijl slechts 9% de vereisten al implementeert. (Bron: FD)

Customer Experience
Top