ACM wijst telefonische verkoop snoeihard af

ACM wijst telefonische verkoop snoeihard af

by Ziptone
2 augustus 2018

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is fel tegenstander van agressieve verkooppraktijken via de telefoon. Volgens de onafhankelijk toezichthouder neemt het aantal meldingen over oneerlijke praktijken via telefonische werving enorm toe. Consumenten worden gebeld met een zogenaamd aanbod voor vakanties, cashback- en andere kortingsacties of prijsvragen. Diegenen die alleen hebben ingestemd met het ontvangen van informatie, worden vervolgens sterk onder druk gezet om te betalen.

Zeg duidelijk NEE, beëindig het gesprek en betaal niet, zo luidt het advies van de ACM. De afgelopen maanden ontving de toezichthouder honderden meldingen van consumenten die de dupe waren geworden van oneerlijke praktijken via telefonische werving gevolgd door agressieve incasso.

“Het helpt zeker als consumenten ‘nee’ zeggen als ze het niet vertrouwen. Ze moeten ook niet zwichten voor loze dreigementen. Wij zetten ons in om deze partijen aan te pakken. Door ‘nee’ te zeggen en niet te betalen helpen consumenten zichzelf. Tegelijk helpt het ons bij het oplossen van het probleem”, verduidelijkt Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur consumenten van de ACM, dat tevens enkele tips aan consumenten meegeeft.

Drie tips

  • Vul geen prijsvragen of enquêtes op internet in, hoe aantrekkelijk ze ook lijken. Malafide handelaren achterhalen op deze manier je telefoonnummer om je vervolgens lastig te vallen.
  • Stem niet toe met het ontvangen van ‘vrijblijvende’ informatie van een partij die je niet vertrouwt, ook niet om er maar van af te zijn.
  • Betaal niet voor een overeenkomst die niet volgens de regels (zoals schriftelijkheidsvereiste en bedenktijd bij telefonische verkoop) tot stand is gekomen, ook niet als je onder druk wordt gezet. Door wel te betalen hou je het probleem in stand. Via de bank kun je een automatische incasso die zonder toestemming is geïnd laten terug storten.

Consuwijzer

De ACM pakt genoemd probleem samen met andere partijen aan, zoals Vakantiegarant en Pay Care. Iedere melding bij ConsuWijzer over deze en andere praktijken is waardevol voor het toezicht.
In het eerste halfjaar van 2018 ontving ConsuWijzer ruim 30.000 vragen en meldingen. Dat is 5% meer dan in het eerste halfjaar van 2017. Dit komt deels omdat dit nu ook via WhatsApp kan. Ruim 2000 vragen en meldingen van consumenten in het eerste halfjaar van 2018 gingen over problemen met incassopraktijken. ConsuWijzer heeft iets meer dan 45.000 volgers op Facebook en de website ConsuWijzer.nl is 1,6 miljoen keer bezocht in het eerste halfjaar van 2018.

Lees ook ACM STUURT AAN OP HELDERE ENERGIENOTA’S

 

Customer Experience
Top