IT Debt

IT Debt

by Ziptone

Ook wel bekend als technical debt of technische schuld. Hiermee wordt aangegeven de kosten die veroorzaakt worden door het niet up to date houden of niet vernieuwen van de IT-omgeving (infrastructuur, hardware, software en alle bijkomende menselijke rollen).

Door het niet of niet tijdig vernieuwen van de IT, zo is de gedachte, ontstaan achterstanden. Naarmate deze achterstanden langer bestaan, worden ze groter en worden de kosten voor het inlopen hiervan steeds hoger. Een reden voor het ontstaan van IT debt kan zijn dat een onderneming wel investeert in nieuwe technologie (bijvoorbeeld om te innoveren), maar oudere kernsystemen niet moderniseert. Deze praktijk is veelvuldig waar te nemen bij onder meer de overheid en oudere bedrijven in de financiële dienstverlening en nutssector. In klantcontact is een voorbeeld het niet migreren van oude routerings- en CRM-software naar nieuwe versies of naar de cloud, of de updates en upgrades van ERP-systemen niet door te voeren.

Zie ook legacy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top