Human-in-the-loop

Human-in-the-loop

by Ziptone

Human-in-the-loop (HITL) kan verschillende betekenissen hebben. De meest algemene betekenis verwijst naar de betrokkenheid en/of tussenkomst van de mens bij de ontwikkeling of output van geautomatiseerde systemen.

In klantcontact verwijst human-in-the-loop naar een systeem of proces waarbij menselijke tussenkomst, toezicht of besluitvorming een essentieel en integraal onderdeel is van het totstandkomingsproces van een reply.

Human in the loop kan op verschillende manieren plaatsvinden: door ondersteuning en supervisie (het aanvullen van output of het doen van suggesties), door correcties door te voeren en fouten af te handelen, door beslissingen te nemen (de chatbot of het systeem komt met aanbevelingen, de mens hakt een knoop door).

Voorbeelden van human-in-the-loop in klantcontact zijn content moderatie, het escaleren van gevoelige of complexe dialogen naar een medewerker, fraude-detectie (ingrijpen als een bot problemen vermoedt).

Zie ook Escalatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top