Binnen het domein klantcontact is het branchecertificaat een bewijs dat klantcontactmedewerkers praktijkvaardigheden en klantgerichtheid op een bepaald niveau beheersen. Het certificaat bestaat op verschillende niveaus. De Klantenservice Federatie (KSF) heeft de training samengesteld die medewerkers voorbereidt op het behalen van een KSF Branchecertificaat. De KSF is exameninstituut en neemt alleen de examens af. Opleiding en training verzorgen de organisaties zelf of huren die in bij een opleidingsinstituut.
Er zijn drie soorten branchecertificaten: branchecertificaat A voor medewerkers klantcontact, branchecertificaat Allround voor ervaren medewerkers en branchecertificaat B voor ervaren, coachende medewerkers.
Het branchecertificaat A voor medewerkers klantcontact biedt aandacht aan:
- Meer rendement uit elk klantcontact moment
- Gedrag en communicatie
- Klant typologieën
- Inzicht in je eigen gedrag met de gedragsscan
- Gespreksstructuur en -vaardigheden
- Wet- en regelgeving
- Voorbereiding op het online theorie-examen
- Inzicht in jouw gedrag met de digitale gedragsanalyse
- Verbeteren van je communicatiedeskundigheid, oplossingsgerichtheid en klantvriendelijkheid
- Voorbereiden op het theorie- en praktijkexamen van KSF-A