EX-analytics: meten is weten

by Ziptone

EX-analytics: meten is weten

by Ziptone

by Ziptone

EX en CX, het blijft de gemoederen bezighouden. EX staat bovenaan op de agenda van de C-suite, aldus NTT. Het bedrijf becijfert op basis van eigen onderzoek onder 1442 respondenten (waaronder 63 uit Nederland en 55 uit België) dat 94% van de CEO’s vindt dat verbeteringen in EX van directe invloed zijn op hun bedrijfsresultaten.

 

Die employee experience, daar moeten we dus wat mee. De grootste uitdaging van de ondervraagden zit ‘m in de afstemming tussen de EX- en CX-strategie. Het gaat dan niet alleen om de juiste tooling, maar ook waardering van, en verbondenheid met collega’s, managers en de organisatie.

Die tooling is niet altijd (slechts bij 48% van de respondenten) optimaal afgestemd op remote werken, iets dat inmiddels 30% van de medewerkers systematisch doet; 27% werkt een of meerdere dagen remote. Los van wat er in de praktijk gebeurt, wil ongeveer 1 op de 5 werknemers het liefst altijd op afstand werken en wil slechts 1 op de 10 volledig terug naar kantoor.

EX en (goede) IT gaan hand in hand

EX-analytics

klik voor een vergroting

NTT leidt uit het onderzoek een directe correlatie af tussen IT-investeringen (als percentage van de omzet) en het niveau van employee experience. Omgekeerd: topperformers op het vlak van EX hebben hun IT-investeringen het afgelopen boekjaar opgehoogd. Deze bedrijven hebben geïnvesteerd in tools en netwerken voor mobiel en extern werken (mobile device management, devices zoals laptops en headsets), maar ook in een herontwerp van de fysieke werkplek, in nieuwe infrastructuur (cloud) en in cybersecurity.

EX-analytics

NTT lanceert terloops ook een nieuw (?) aandachtsgebied: EX-analytics. Dat gaat niet alleen meer over (de HR-gerichte focus op) het welzijn van werknemers, maar ook over de bijdrage van technologie aan het succes van het bedrijf. NTT stelt dat AI hier het verschil kan maken met voorspellende en krachtige realtime analyses die zorgen voor data-gestuurde inzichten. Denk aan het leveren en bewaken van kwaliteits- en prestatiecijfers, het gebruik en de indeling van ruimtes, het gebruik van apparatuur enzovoort. Hoe komt het dat bepaalde ruimtes niet worden gebruikt? Wat is de rol van de techniek – kwaliteit van apparatuur of dataconnectiviteit? Hoeveel communicatie vindt er plaats tussen leden van verschillende afdelingen? Is dat een cultuurprobleem of zijn er andere obstakels? Daarnaast wijst NTT op het meten van variabelen zoals trainingsuren, deelnamepercentages, carrièrevoortgang. (Ziptone/NTT)

EX-analytics

Het Global Employee Experience Trends Report is hier op te vragen.

Ook interessant

Featured, Human Resources
Top