Als er één aandachtsgebied is dat volledig om mensen draait, dan is het Human Resources. En juist daarin kan de inzet van robots van grote betekenis zijn. Doordat robots, meer dan mensen, nauwkeuriger routinematige en administratieve werkzaamheden kunnen uitvoeren. Non stop. De selectie van een nieuwe medewerker tot en met de onboarding kan een robot volledig uitvoeren. Op de eerste werkdag ontmoet de pas aangestelde werknemer dan voor het eerst zijn nieuwe leidinggevende in persoon. Bizar, maar waar. Maar nog geen werkelijkheid bij de gemiddelde werkgever.
RPA, misschien is de term al bekend. Het staat voor Robotic Process Automation, ofwel robots die repetitieve, digitale werkzaamheden verrichten. RPA is niets meer dan een softwarelaag op bestaande softwaresystemen om menselijke werkzaamheden uit te kunnen voeren.
Niet alleen in klantcontact, ook in HR kunnen robots een enorme efficiencyslag maken. Die overtuiging deelde Pegamento, marktleider op het gebied van RPA, onlangs tijdens een kennissessie over het onderwerp.
Denk aan de selectie van cv’s op de gewenste competenties, of nieuwe medewerkers op de juiste manier te laten beginnen in een organisatie. Maar ook snel de juiste kandidaten weten te interesseren voor een vacante functie, via allerhande databronnen van derden.
Het interesseren en selecteren van kandidaten voor een functie, het aanstellen van de nieuwe medewerker, inclusief de arbeidsovereenkomst en het regelen van de secundaire voorwaarden, het zijn voor de HR-medewerker routinematige werkzaamheden. Die doen zich met vaste regelmaat voor.
Handelingen kortom, die niet meer uitdagend zijn, zelfs voor saai en vervelend kunnen doorgaan. Waarom zou je dergelijk werk niet aan een robot uitbesteden? Immers, die werkt onafgebroken en accuraat. Hierdoor kan de medewerker zich op taken richten waar zijn toegevoegde waarde van groter belang is, wat leidt tot hogere medewerkertevredenheid.
Hard nodig
RPA is alles behalve een lapmiddel, weet het technologiebedrijf. “Het is juist een aanvulling die we de komende jaren hard nodig hebben”, benadrukte trendwatcher, oud-IT’er en huidig parttime APG-medewerker Wout Bucker tijdens de kennissessie.
“Data science is the place to be en Artificial Intelligence de absolute game changer. Robotica zijn er al en komen er in grote aantallen aan, in allerlei vormen.”
“Denk aan Siri, de spraakassistent van Apple op je mobiel bijvoorbeeld. Ook een stofzuiger die je kunt programmeren, kun je nu al voor 99 euro kopen. The Internet of Things, Robotics, 5G, Blockchain en Quantum Computing, de driver achter al deze ontwikkelingen is Artificial Intelligence. Die ontwikkelingen verlopen razendsnel. Om een vergelijking te maken: niet als een oeroude, traaggroeiende sequoiaboom, maar als een pijlsnelgroeiend bamboebos. We noemen het de vierde industriële revolutie, powered by AI.”
Hoelang zal het duren voordat we door een zorgrobot worden geholpen? We kennen allemaal dokter.nl, een forum waar je zorgvragen kunt stellen. De overtreffende trap hiervan in de VS heet Health Tap, ontwikkeld in Silicon Valley. Letterlijk vertaald: gezondheid uit de kraan. De medische kennis van 108.000 artsen is in deze robot verwerkt. Als consument stel je via een app je zorgvraag aan Health Tap. Die geeft razendsnel advies, een videoconsult op basis van algoritmen en AI, of geeft aan wie je het beste met je gezondheidsklacht kan helpen.
Nu al vindt 40 procent van de gebruikers van die app dat afdoende. De resterende 60 procent wil alsnog een dokter in persoon raadplegen. Alle zorgverzekeraars in de VS vergoeden de kosten van deze robodoc. In Nieuw-Zeeland is een kopie van deze robodoc actief, gericht op proactieve zorgverlening.
Alibaba
Robotica zijn nu al van grote invloed op de arbeidsmarkt. Kijk naar de Chinese internetgigant Alibaba. Dat heeft 70 procent minder mensen in dienst – met name actief in de logistieke operatie – en verzet meer werk dan ooit tevoren en weet daarmee een gezonde businesscase te realiseren. Zelfs tegen de daar geldende, lage arbeidskosten!
Ook binnen APG, 3.500 medewerkers groot, heeft Bucker RPA geïntroduceerd. Met name is daarbij veel aandacht besteed aan de organisatiecultuur en aan wat robotisering voor mogelijke gevolgen heeft op het dagelijkse werk. “Begin klein, bepaal je strategie en verduidelijk waarom, hoe en wat je door robots wilt laten doen, waardoor het werk aantrekkelijker wordt. Probeer ambassadeurs in de organisatie te vinden. Juist die helpen mee de cultuur te veranderen. Want geloof me, RPA en chatbots worden volwassen. In 2030 is meer dan 30 procent van de huidige arbeidsplaatsen ingenomen door robots.”
Juist deze technologie kan de mens dienen, met name door werk over te nemen dat geen vreugde biedt, werkstress veroorzaakt en voor problemen op de werkvloer zorgt. Reden waarom uitzendorganisatie Young Capital een digitale recruitrobot, genaamd Brain, in gebruik heeft. Immers de organisatie neemt gemiddeld 50 nieuwe medewerkers per maand aan. Brain vangt dit werk af, selecteert en rankt sollicitanten en bepaalt wie moet worden gebeld. Uiteindelijk zijn het de recruiters die de definitieve keuze maken voor een kandidaat.
In reactie hierop zegt neurowetenschapper dr. Marcia Goddard, werkzaam bij Young Capital: “Dit zoekproces naar kandidaten verloopt nu veel sneller dan we gewend waren. Daarnaast maakt het niet uit op welk tijdstip iemand solliciteert. Dat blijkt bij menselijke selectie wél uit te maken. Daarnaast zien we dat recruiters bij de selectie van personen nog uitgaan van onbewuste voorkeuren. Dat is nog onderwerp van nader onderzoek.”
Persoonlijke voorkeuren
Robot Brain ondergaat voortdurend veranderingen, gaat zich ook richten op de ranking van zoekopdrachten en op gepersonaliseerde baansuggesties. Dat laatste is nog toekomstmuziek. Daarbij klikt de kandidaat op een vacante functie en analyseert de robot de persoonlijke voorkeuren van de kandidaat. Hierop ontvangt deze een advies om bijvoorbeeld een aanvullende opleiding te volgen, waardoor je echt in aanmerking komt voor de vacature. “Zover zijn we nog niet.”
De wetenschapper wil tevens een technologie kunnen toepassen waarmee de mindset van een kandidaat is te achterhalen. “Als HR-professionals zijn we allen op zoek naar succesvolle medewerkers. Succes wordt bepaald door enkele factoren: talent, groeipotentie en omgeving.
“Heel veel mensen worden nu opgeleid met kennis die straks niet meer nodig is. Juist daarom zijn medewerkers met een growth mindset van belang in een organisatie. Mensen die onbekend terrein als een uitdaging zien, die lef en doorzettingsvermogen tonen, ook als het moeilijk wordt. Ook die mindset willen we met robotica kunnen achterhalen.”
Lees ook “STUDENTEN BRENGEN ONS EEN NIEUW PERSPECTIEF. DAT PRIKKELT”