Ziekenhuispatiënten verrast door bijkomende kosten

Ziekenhuispatiënten verrast door bijkomende kosten

by Ziptone
8 mei 2018

Ziekenhuispatiënten willen niet achteraf worden verrast door bijkomende kosten. Het gaat dan om kosten voor televisie, internet, koffie of parkeren, niet om de kosten voor de medische zorg. Patiënten begrijpen doorgaans wel dat er voor sommige diensten moet worden betaald, maar ze willen dat graag weten voor ze naar het ziekenhuis reizen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland.

‘Geef het duidelijk zwart op wit weer, dan kun je het als patiënt nog eens rustig nalezen.’ ‘Vertel het me bij de ziekenhuisopname.’ ‘Als je als bezoeker eten en drinken zelf moet betalen tegen een normaal bedrag, zou ik daar geen moeite mee hebben. Thuis moet je ook eten.’ Dit zijn enkele reacties van ziekenhuispatiënten die de Patiëntenfederatie Nederland optekende tijdens een onderzoek onder zesduizend mensen die hun ervaring deelden over in totaal 74 ziekenhuizen.

Patiëntvriendelijker

De bijkomende kosten die ziekenhuizen hun patiënten voorschotelen, kunnen flink verschillen. Zo is televisie soms gratis, terwijl elders bijna tien euro per dag moet worden betaald. Academische ziekenhuizen lijken iets patiëntvriendelijker dan gewone ziekenhuizen. Koffie, thee en internet zijn er vaker gratis.

Meer dan 70 procent van de patiënten zegt niet op de hoogte te zijn gesteld dat koffie en thee niet gratis zijn, zo’n 66 procent zegt vooraf niet te hebben vernomen dat er betaald moet worden om de auto te parkeren.

Parkeren

Parkeren is voor de meeste mensen de grootste bijkomende kostenpost. ‘Waarom maken ziekenhuizen dit niet beter bekend?’ ‘Kunnen mensen die vaak naar het ziekenhuis komen korting krijgen?’ ‘Is het mogelijk een maandabonnement te kopen voor parkeren en wat kost dat dan?’

Lees ook ACM STUURT AAN OP HELDERE ENERGIENOTA’S

Customer Experience
Top