Voka-chatbot: “Nederlandse klantcontactsector omvat 150 medewerkers”

Voka-chatbot: “Nederlandse klantcontactsector omvat 150 medewerkers”

by Ziptone
9 januari 2024

KaiOp de site van het Vlaamse ondernemersnetwerk Voka kan iedereen een videocall hebben met Kai, een vrouwelijke avatar die de standpunten van de organisatie uitlegt. Kai is “de combinatie van een chatbot met een fotorealistische avatar die ook reageert op de uitdrukkingen van de gebruiker”. Kai kreeg begin deze week een plaats op het podium van Voka, waar ze werd geïnterviewd.

 

Volgens dagblad De Tijd blijft de ervaring met Kai, die ontwikkeld is door het Oost-Vlaamse Yondr, “wat onwezenlijk”. Op de antwoorden zit vertraging en de avatar heeft het moeilijk met afkortingen zoals AI, aldus De Tijd.

Ook Ziptone nam de proef op de som. Gevraagd naar de omvang van de Nederlandse klantcontactsector geeft Kai een aantal van 200. Gevraagd naar de bron reageert Kai: “Excuses voor de verwarring.” En daarna corrigeert ze het eerdergenoemde aantal van 200 door te vermelden dat uit cijfers van de Klantenservice Federatie blijkt dat er naar schatting 150 mensen werkzaam zijn in de Nederlandse klantcontactsector. In Vlaanderen zouden ongeveer 40 mensen in callcenters werken; in België werken desgevraagd ongeveer 80 medewerkers in contactcenters. En tot slot: The House of Contactcenters zou gevestigd zijn in Antwerpen.

“Tekstgebaseerd”

Het is niet mogelijk om Kai te onderbreken met een nieuwe gesproken opdracht of nieuwe vraag als ze bezig is met het formuleren van een lang antwoord. Er is wel een knop beschikbaar om de beantwoording te stoppen. Interessant is tevens dat Kai zegt alleen via tekst te kunnen communiceren, terwijl de avatar juist alleen op gesproken taal reageert. Kai geeft aan dat ze geen gelaatsuitdrukkingen kan laten zien, maar Kai beantwoordt wel degelijk je eigen glimlach. Chatbot Kai is overigens niet vindbaar op de website van Voka. (Ziptone)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top