Vlaamse Callexcell worstelt met near- en offshoring

Vlaamse Callexcell worstelt met near- en offshoring

by Ziptone
5 oktober 2023

Bij het Truiense callcenter Callexcell verdwijnen 65 banen als gevolg van het vertrek van opdrachtgever TotalEnergies, die is overgestapt naar de Luikse concurrent Ikanbi. De 65 medewerkers kunnen overstappen naar die nieuwe werkgever, aldus Roland Duchâtelet van Callexcell. Dat schrijft de Vlaamse krant Het Belang van Limburg (HBVL).

 

Het bedrijf worstelt daarnaast met de concurrentie van near- en offshoring. Volgens HBVL omvatte het bedrijf tijdens de coronacrisis meer dan 1000 medewerkers, nu zijn er nog 300 van over.

Appie Mansouri van de socialistische bediendebond BBTK maakt zich zorgen over de toekomst van het bedrijf. “Grote klanten vallen weg en er komen geen nieuwe projecten. Het is geen geheim dat de sector het moeilijk heeft door de buitenlandse concurrentie. Wat dat betreft, zien de mensen in Sint-Truiden hun toekomst somber in. Daarom willen we zo snel mogelijk duidelijkheid over de langetermijnvisie van de directie.”

“Businessmodel onder druk van nearshoring”

Callexcell heeft op dit moment twee Belgische vestigingen: het hoofdkantoor in stadioncomplex van STVV en een kleiner kantoor in Antwerpen. De aandeelhouder van Callexcell, Roland Duchâtelet, maakt zich volgens de krant minder zorgen omdat er altijd contracten komen en gaan. Hij vindt de verwijzing naar de omvang in de coronacrisis niet reëel; “dat hoge cijfer was uitzonderlijk omdat er tijdens de coronacrisis massaal contacttracers nodig waren.”

Maar Duchâtelet geeft wel toe dat het huidige businessmodel onder druk staat. “Onze concurrenten zijn niet de Belgische spelers, maar contactcenters in Marokko. Daar vind je volop Nederlandstalige werknemers die terug naar Marokko zijn verhuisd. Ze helpen de klant vlotjes met een Antwerps accent, maar wel tegen een derde van de loonkosten die wij hier neerleggen. Die strijd kunnen we nooit winnen.” Duchâtelet noemt dit verschijnsel een race to the bottom “en die kunnen en willen we niet winnen.”

Callexcell wordt CXL

Duchâtelet wil daarom focussen op opdrachten waarbij het bedrijf meer toegevoegde waarde kan leveren, al dan niet met de inzet van technologie zoals ChatGPT. Daarom verandert het bedrijf binnenkort zijn naam: van Callexcell naar CXL. “De focus op het bellen is niet meer van deze tijd,” aldus Duchâtelet. “Daarnaast wordt een apart bedrijf opgericht dat luistert naar de naam I2C en zal focussen op het technologische aspect.” (HBVL)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top