Softwareaanbieder vervangt supportmedewerkers door AI

Softwareaanbieder vervangt supportmedewerkers door AI

by Ziptone
19 juli 2023

dukaanBij Dukaan, een online platform voor e-commerce-software, heeft oprichter Suumit Shah het grootste deel van zijn klantenserviceafdeling vervangen door AI. Dat heeft Shah bevestigd op Twitter.

Volgens de ceo daalde de oplostijd van klantvragen van twee uur en 13 minuten naar drie minuten en 12 seconden. De totale kosten voor klantenservice daalden met ongeveer 85 procent. Op Twitter leidde het bericht tot verontwaardiging, met name van wege de volgende zinsnede over het ontslaan van de medewerkers: “Moeilijk? Ja. Noodzakelijk? Absoluut.”

Medewerkers vervangen door een AI-chatbot is volgens Shah onvermijdelijk voor startende bedrijven die winstgevend willen worden. “Investeerders willen nu dat startups zwarte cijfers schrijven. AI is minder magisch dan mensen, maar het betaalt wel de rekening.” Shah stelt dat de AI-chatbot 85 procent goedkoper is dan het aanhouden van personeel. Dukaan heeft de zelfontwikkelde chatbot vervolgens als product in de markt gezet.

Dukaan is niet het eerste bedrijf dat open is over de besparingsmogelijkheden die de inzet van generatieve AI kan bieden. Vorige week kwam bankverzekeraar NN Group naar buiten met een bericht over flinke productiviteitswinst, gerealiseerd door ChatGPT bij de klantenservice van het bedrijf. (Ziptone/The Register)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top