Schiphol eerste Europese luchthaven met WeChat Pay Smart Airport

Schiphol eerste Europese luchthaven met WeChat Pay Smart Airport

by Ziptone
17 mei 2019

Schiphol is de eerste Europese luchthaven die aanhaakt op WeChat Pay Smart Airport, onderdeel van het Chinese messaging platform WeChat. WeChat Pay Smart Airport  bestaat uit verschillende diensten, specifiek gericht op het groeiend aantal Chinese bezoekers aan de luchthaven. Met drie diensten (WeChat Official Account, WeChat Mini Program and WeChat Pay in Store) wil Schiphol de reis- en winkelervaring van Chinese passagiers verbeteren.

Volgens Tanja Dik, Director Consumer Products & Services bij Amsterdam Airport Schiphol telde de luchthaven in 2018 meer dan een half miljoen vertrekkende Chinese passagiers. Volgens de laatste gegevens heeft WeChat wereldwijd meer dan 1,1 miljard gebruikers. 800 miljoen gebruikers maken ook gebruik van de betaalfuncties van de app, waardoor ze geen cash of betaalpassen meer nodig hebben.

Het Mini Program geeft passagiers praktische informatie over de luchthaven, maar biedt ook (online) shopping mogelijkheden voor producten op het gebied van beauty, mode, horloges en sieraden en authentieke Nederlandse souvenirs. Klanten kunnen producten aankopen en betalen via WeChat Pay en de aankopen oppikken op de luchthaven zodat ze niet hoeven te wachten. Daarnaast heeft Schiphol WeChat Pay Smart Airport-experience zones op de luchthaven  ingericht waar Chinese reizigers support kunnen krijgen.

Eerder al, in 2017, heeft ook KLM een begin gemaakt met het aanhaken op het grootste social media platform van China. Chinese klanten van KLM konden WeChat al gebruiken voor het inchecken en het raadplegen van vluchtinformatie, maar KLM heeft toen onder andere het bestellen en betalen van tickets toegevoegd.

Inmiddels maken 149 luchthavens gebruik van het WeChat-platform van Tencent.

Technologie
Top