Pandemie brengt securitybeleid in beweging

Pandemie brengt securitybeleid in beweging

by Ziptone
23 oktober 2020

Mensen maken zich zorgen over de privacy van tools voor werk op afstand en zijn sceptisch of bedrijven wel doen wat nodig is om hun gegevens veilig te houden. Uit Cisco’s tweede jaarlijkse Consumer Privacy Survey onder 2.600 volwassenen wereldwijd komt naar voren dat consumenten ondanks de pandemie hun privacy-eisen niet of nauwelijks willen aanpassen. Tegelijkertijd willen ze wel dat bedrijven transparanter zijn over hoe zij gegevens van hun klanten gebruiken.

Van de ondervraagde respondenten maakt 60% zich zorgen over de privacy van tools voor samenwerking op afstand. Ruim de helft van de respondenten wil dat de privacywetgeving wordt gehandhaafd, met nauwelijks of geen uitzondering voor gegevens in verband met de pandemie. Iets minder dan de helft heeft het gevoel dat ze hun gegevens momenteel niet effectief kunnen beschermen. De belangrijkste reden is dat zij niet kunnen achterhalen wat bedrijven met hun gegevens doen. 56% vindt dat overheden de belangrijkste rol moeten spelen bij de bescherming van consumentengegevens. Wereldwijd zijn consumenten sterk voorstander van de privacywetgeving die in hun land van kracht is.

Werkgevers vinden het op hun beurt vooral een uitdaging om bedrijfslaptops en persoonlijke apparaten te beveiligen in een thuiswerkomgeving. Veilige toegang is de grootste uitdaging op het gebied van cybersecurity voor de meeste organisaties (62%) als het gaat om de ondersteuning thuiswerken. 66% van de respondenten geeft aan dat de coronapandemie zal leiden tot meer investeringen in cybersecurity, aldus een ander onderzoek van Cisco. onder 3000 IT-beslissers wereldwijd. Volgens Michel Schaalje, Directeur Security Cisco Nederland zal de nieuwe manier van werken niet verdwijnen.

Ook Nederlandse bedrijven investeren meer in cybersecurity

De bevindingen van Cisco gaan ook op voor Nederlandse IT-beslissers, zo blijkt uit onderzoek van Motiv ICT Security. Een derde van de 327 ondervraagde IT-beslissers geeft aan dat de investeringen in cybersecurity zijn toegenomen tijdens de coronacrisis. De investering in cybersecurity nam gemiddeld toe met 10 procent. Voor de wereldwijde pandemie reserveerde 17 procent van de organisaties meer dan 10 procent van het IT-budget voor cybersecurity. Inmiddels is dit gestegen naar bijna een kwart (24%). Een derde van de IT-beslissers verwacht ook in 2021 meer te investeren in het verhogen van de digitale weerbaarheid. Deze trend laat zien dat organisaties steeds beter doordrongen zijn van de cyberrisico’s en het belang van cybersecurity.

Eerdere onderzoeken toonden al aan dat de coronacrisis veelvuldig als kans werd aangegrepen door cybercriminelen. Bijna twee derde van de IT-beslissers (65%) geeft dan ook aan dat er tijdens de pandemie meer aandacht is geweest voor cybersecurity-risico’s. Toch heeft maar liefst een op de vijf van de Nederlandse bedrijven te maken gehad met een cyberaanval. Bij 13 procent was dat één enkele cyberaanval, bij 8 procent zelfs meerdere aanvallen. Opvallend is dat 15 procent niet weet of de organisatie slachtoffer is geworden van cybercrime. Het onderzoek van Motiv werd in september 2020 uitgevoerd door Markteffect.

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top