Gestage opmars van slimme speaker thuis

by Ziptone

Gestage opmars van slimme speaker thuis

by Ziptone

by Ziptone

Frankwatching is mediapartner van Ziptone

De opmars van voice assistenten (of slimme speakers) bij consumenten thuis zet door, al is de hype voorbij. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor 2022, een onderzoek dat in december 2021 werd uitgevoerd onder ruim 1.400 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. De naamsbekendheid van het fenomeen slimme speaker steeg vooral bij 50-plussers en 65-plussers, de naamsbekendheid is het grootst bij jongeren.

Gebruik neemt toe

Ook steeg het aantal gebruikers ten opzichte van 2020 met 7% en de toename is het sterkst bij 65-plussers. Het dagelijks gebruik van slimme speakers neemt toe. (beeld voice 1). Gebruiksgemak staat bovenaan: praten is sneller, het is gemakkelijker dan typen en handen zijn niet nodig. De meest genoemde toepassingen zijn het vragen naar de weersvoorspelling (54%), het nieuws (52%), feitjes (39%), openingstijden (36%) en zoekopdrachten (35%).

spraakassistenten

Speaker kan nog beter

33% van de ondervraagden geeft aan dat ze spraakassistenten vaker zullen gebruiken als hun vraag in één keer goed wordt begrepen en beantwoord. In de afgelopen jaren is de kwaliteit van taaltechnologie verbeterd. In 2020 vond 46% van de ondervraagden dat dit beter moest, in 2021 is dit gedaald naar 33%. Qua populariteit staat Google bovenaan (68%), gevolgd door Apple’s Siri (31%), Samsungs Bixby (13%) en Alexa van Amazon (5%). Siri daalt in populariteit van 44% naar 31%.

De toepassing van Google Actions – spraakassistenten die bedrijven zelf kunnen ontwikkelen en kunnen koppelen aan de Google Assistent – blijft echter achter. De onderzoekers vermoeden dat de toegevoegde waarde voor consumenten nog te laag is en dat consumenten nog niet goed begrijpen wat ze er mee kunnen.

Contactcenters

Voice-technologie in contactcenters is sterk in opmars, aldus de onderzoekers. Consumenten verwachten vooral dat voice assistants een oplossing zijn voor lange wachttijden en uitgebreide belmenu’s, maar houden er ook rekening mee dat deze technologie nog niet goed werkt: 24% van de ondervraagden verwacht dat de spraakassistent in staat is om vragen en opmerkingen te begrijpen. Hier is dus nog werk aan de winkel om de technologie beter te promoten.

Lees het volledige artikel op Frankwatching.

Featured, Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top