Overheid lanceert jaarmonitor digitale toegankelijkheid

Overheid lanceert jaarmonitor digitale toegankelijkheid

by Ziptone
16 april 2024

De Jaarmonitor Digitale Toegankelijkheid laat zien hoe toegankelijk de websites en apps van Nederlandse overheidsorganisaties in 2023 waren. Naast cijfers en grafieken staat er verhalen uit de praktijk in en biedt het inzichten in de plannen voor dit jaar. DigiToegankelijk gaat minimaal 1 keer per jaar een update geven van de ontwikkelingen op het gebied van digitale toegankelijkheid bij de overheid.

 

digitale toegankelijkheid

Ontwikkeling digitale toegankelijkheid statussen in 2023

De jaarmonitor digitale toegankelijkheid is samengesteld door het programma DigiToegankelijk. Eind 2023 voldeed 39% van de overheidswebsites en apps in het Dashboard DigiToegankelijk aan de wet voor digitale toegankelijkheid. Dat is 22,5% meer dan het jaar ervoor. Het gaat om de digitale kanalen met status A, B of C. Het aantal toegankelijkheidsverklaringen groeide met 42% ten opzichte van het jaar ervoor. De stijging laat zien dat er op veel plekken hard wordt gewerkt aan digitale toegankelijkheid, maar er is ook nog werk te verzetten.

Toegankelijkheid is wettelijk geregeld

Miljoenen Nederlanders hebben 1 of meerdere beperkingen. Denk daarbij aan mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn, doof of slechthorend, motorisch beperkt of zwakbegaafd, autistisch of laaggeletterd. Websites en apps die digitaal toegankelijk zijn, kunnen ook door deze mensen goed worden gebruikt. Overheidsorganisaties zijn sinds 2018 wettelijk verplicht digitaal toegankelijk te publiceren. Sinds juli 2023 is de Wet digitale overheid (Wdo) van kracht, die mogelijkheden biedt voor verdere stappen. Het programma DigiToegankelijk ondersteunt organisaties op technisch, juridisch en organisatorisch gebied.

Het Register van Toegankelijkheidsklaringen is de bron van de cijfers in de Jaarmonitor. Het maakt zichtbaar of mensen met een beperking overheidssites of apps probleemloos kunnen gebruiken. Het blijkt een handig hulpmiddel voor organisaties en geeft ze meer grip op hun toegankelijkheidsbeleid.  (Digitale Overheid)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top