Ook Helpdesk intermediairs Belastingdienst onderdeel van beprijzingsvoorstellen

Ook Helpdesk intermediairs Belastingdienst onderdeel van beprijzingsvoorstellen

by Ziptone
8 augustus 2023

Het is een optie om gebruikers van de helpdesk intermediairs te laten betalen voor de dienstverlening. Dat idee staat op pagina 61 van de zogenaamde ombuigingslijst 2023, een lijst met mogelijke bezuinigingsmaatregelen die eens per vier jaar door het ministerie van Financiën wordt opgesteld. Eerder berichtte Ziptone al over het idee om burgers te laten betalen voor de telefonische dienstverlening van onder meer de Belastingdienst en Rijkswaterstaat.

1 miljoen calls per jaar

Jaarlijks maken circa 1 miljoen fiscale dienstverleners gebruik van de Helpdesk Intermediairs van de Belastingdienst. Deze dienst is nu nog gratis bereikbaar via 0800 – 0543, op werkdagen van 8:00 uur tot 17:00 uur. Bij de Helpdesk Intermediairs worden intermediairs met vragen over fiscale middelen of informatie over de status en voortgang van de dossiers van hun klanten geholpen door gespecialiseerde medewerkers van de Belastingdienst.

“1,80 euro per gesprek”

De ACM berekent een maximaal tarief van 1,80 euro per gesprek voor dergelijke diensten, aldus de ombuigingslijst. “Dit wordt daarom gezien als realistische prijs.”

De ambtenaren zien ook een mogelijk ongewenst bijeffect: indien de maatregel wordt doorgevoerd is er een kans dat intermediairs gebruik gaan maken van de gratis Belastingtelefoon door zich voor te doen als burger. Hierdoor zou de druk bij de Belastingtelefoon toenemen en nemen de calls bij de Helpdesk af. “Dit kan mogelijk ondervangen worden door de dienstverlening bij de Helpdesk voor intermediairs specifieker toe te spitsen op de behoeften professionals,” aldus het voorstel. (Ziptone)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top