Belastingdienst start pilot met Mastodon als contactkanaal

by Ziptone

Belastingdienst start pilot met Mastodon als contactkanaal

by Ziptone

by Ziptone

Naast Twitter, Facebook en Instagram, is de Belastingdienst nu ook te volgen op het social media platform Mastodon. Dat heeft de dienst bekendgemaakt op de eigen website.

 

“We starten als een van de eerste overheidsorganisaties op dit platform met een pilot van 6 maanden om burgers en ondernemers ook daar te bereiken”, aldus Maarten Bouw, afdelingshoofd Social media en Webcare van de Belastingdienst.

Bouw geeft aan dat er veel ontwikkelingen zijn in het social media-landschap. Na de overname van Twitter door Elon Musk is een aanzienlijke groep gebruikers zich gaan beraden op een alternatief social media platform, aldus de Belastingdienst, die daar wil zijn waar de doelgroep is. Mastodon wordt gezien als een interessant, kansrijk social media-netwerk om met burgers en ondernemers te communiceren.

Toekomstbestendig

Uniek aan de pilot met Mastodon is dat de Belastingdienst actief is op een eigen rijksoverheid-server in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en ICTU. Daarmee wil men de afhankelijkheid van commerciële big tech platforms beperken en zo komen gegevens niet in handen van een buitenlandse, commerciële partij.

Mastodon biedt volgens Bouw ook de mogelijkheid om op een eenvoudige en laagdrempelige manier te communiceren met burgers en ondernemers en bij te dragen aan persoonlijke digitale dienstverlening. “Ons webcareteam gaat burgers en ondernemers verder helpen met hun belastingvragen en biedt een duidelijk handelingsperspectief. Hiermee willen we zoveel mogelijk aansluiten bij de behoefte aan persoonlijke dienstverlening.”

Positieve volgers

De pilot loopt voor een periode van 6 maanden. De belangrijkste doelen van de pilot zijn om ervaring op te doen met Mastodon en aan te sluiten op de gebruiken van het platform. Maarten: “We kiezen bewust voor Mastodon, onder andere omdat er geen sprake is van algoritmes en advertenties. Daarnaast heerst er een positieve sfeer op het platform en onder gebruikers. We hebben na één dag 850 volgers, en in totaal reageerden zo’n 350 gebruikers positief op onze aanwezigheid op Mastodon met een reactie, like of door onze introductie-post te delen.”

Gedurende de pilot tijd wordt getoetst of de aanwezigheid van de Belastingdienst goed wordt ontvangen. “Als het sentiment positief is en er is veel interactie, dan zetten we het account voort.”

Einde van Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn?

De Belastingdienst blijft bereikbaar via Instagram, Facebook en Twitter om belastingvragen te beantwoorden. En ook op LinkedIn is de Belastingdienst aanwezig met vacatures en informatie over de organisatie. (Belastingdienst)

Ook interessant

Customer Experience, Featured
Top