KVK opent nieuwe advieslijn

KVK opent nieuwe advieslijn

by Ziptone
20 augustus 2019

De Kamer van Koophandel (KVK) begint met een KVK adviesteam. Hiermee wil de KVK inspelen op de behoefte van ondernemers die volgens de KVK zelf aarzelen om advies in te winnen. 

Ruim de helft van de ondernemers in Nederland vraagt geen advies bij vraagstukken rondom hun onderneming, blijkt uit onderzoek van de KVK in samenwerking met onderzoekbureau MWM2. Het merendeel van de ondernemers (52%) neemt zich voor in de toekomst eerder hulp te vragen, maar schuift het voor zich uit, denkt het zelf op te moeten kunnen lossen of is simpelweg te druk.

De uitkomsten van het onderzoek zijn voor KVK aanleiding om vanaf vandaag een landelijk adviesnummer (0800-2117) te lanceren voor ondernemersvragen. Volgens Claudia Zuiderwijk, bestuursvoorzitter KVK, is het adviesteam nodig omdat ondernemers niet snel zelf aan de bel trekken. KVK gaat de vragen en antwoorden op de eigen website en via social media publiceren zodat andere ondernemers er hun voordeel mee kunnen doen.

De KVK heeft al verschillende telefoonnummers in de lucht voor informatiediensten. Zo zijn er aparte nummers voor algemene vragen, voor financieringsvragen, voor ondernemersvragen en voor het opvragen van bedrijfsgegeven. Desgevraagd geeft de KVK aan Klantcontact.nl aan, dat het primair gaat om een campagne om de dienstverlening voor ondernemers met vragen extra aandacht te geven. De KVK heeft veel expertise in huis; bestaande medewerkers zijn nu bij elkaar gezet in een speciaal team dat bereikbaar is via het nieuwe nummer.

kvk adviesteam

De KVK opent de nieuwe dienst in een periode dat de organisatie bloot staat aan de nodige kritiek. Zo bestond er lange tijd veel ontevredenheid over het online beschikbaar stellen van ondernemersgegevens, iets waar de KVK per 1 juli 2019 mee is gestopt onder druk van de AP. In november maakte de KvK al bekend de telefoonnummers van zzp’ers uit het online adressenbestand te halen.

Bijna 9 op de 10 ondernemers loopt rond met ondernemersvraagstukken; 70% zelfs met twee of meer. Uit het onderzoek dat de KVK liet doen kwam naar voren dat 38% van de ondernemers niet goed weet waar ze terecht kunnen met inhoudelijke vragen rondom hun onderneming. Het rond blijven lopen met vragen heeft op ruim 4 op de 10 ondernemers een serieuze impact: kansen blijven liggen (43%), groei stagneert (41%) en ondernemers ervaren zelfs stress of lichamelijke klachten als gevolg (26%).

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top