Kortrijk lanceert Virtuele Assistent

Kortrijk lanceert Virtuele Assistent

by Ziptone
11 oktober 2023

KortrijkDe slimme chatbot ‘Virtuele Assistent’ op de website van Stad Kortrijk werkt op de artificiële intelligentie van ChatGPT en moet de dienstverlening naar de burger efficiënter maken. De Virtuele Assistent geeft zonder tussenkomst van een stadsmedewerker een antwoord op allerlei vragen, en dit 24×7. Dat schrijft KW.

 

Het meldpunt 1777 kreeg vorig jaar meer dan 72.000 meldingen en vragen binnen via telefoon, mail of webformulier. Veel daarvan zijn standaardvragen zoals ‘wat is de prijs van een vuilniszak?’ of ‘Ik wil graag een losliggende tegel op een trottoir melden.’ Deze en vele andere vragen kunnen inwoners van Kortrijk nu stellen aan de slimme chatbot op de website van Stad Kortrijk. De Virtuele Assistent werkt op basis van ChatGPT. Minister van Binnenlands Bestuur, Bart Somers, noemt het een primeur binnen het project ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ en iets waar alle Vlaamse steden en gemeenten van kunnen profiteren. De Vlaamse overheid draagt daarom 426.660 euro bij; Stad Kortrijk investeerde zelf €111.828. De virtuele assistent is één van de 61 projecten op het gebied van digitalisering van het Vlaamse overheidsapparaat.

De Virtuele Assistent is zelfs in staat om emoties te detecteren tijdens het gesprek. Dit betekent dat de bot aanvoelt wanneer iemand boos of geëmotioneerd is en gepast kan reageren. De chatbot kan voorlopig alleen werken met informatie die op de website www.kortrijk.be te vinden is. Als informatie niet op de stadswebsite te vinden is, zal de Virtuele Assistent doorverwijzen naar het meldpunt 1777. De komende maanden wordt dat zoekgebied echter verder uitgebreid. (Kortrijk)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top