KLM gaat WhatsApp inzetten voor klantcontact en selfservice

KLM gaat WhatsApp inzetten voor klantcontact en selfservice

by Ziptone
5 september 2017

5 september 2017 – KLM start een test met een nieuwe zakelijke service van WhatsApp. Passagiers over de hele wereld kunnen met de nieuwe service via de app hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtupdates ontvangen. Ook kunnen klanten in tien talen vragen stellen.

Pieter Groeneveld, hoofd digital van AirFrance/KLM, is blij deze dienst nu wereldwijd aan te kunnen bieden. ‘In het boekingsproces kun je een vinkje aanklikken dat je op de hoogte wil worden gehouden via WhatsApp’, zegt Groeneveld tegen BNR. ‘Vervolgens krijg je de boardingspas en updates over de vlucht via de app toegestuurd. Ook kun je met de app direct contact opnemen met een servicemedewerker.’

Maar is WhatsApp niet vooral een medium om met vrienden te communiceren? Volgens Groeneveld wordt WhatsApp steeds meer op de werkvloer gebruikt. ‘Je kunt gemakkelijk zowel tekst als andere content delen’, aldus Groeneveld. ‘Natuurlijk trekken we de klant het liefst naar onze eigen website en app. In Nederland gebeurt dat wel. Maar in andere landen minder. Door met WhatsApp te werken blijven we dichtbij de klant.’

KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die een officieel zakelijk WhatsApp-account beschikt. In samenwerking met enkele bedrijven is WhatsApp aan het testen hoe bedrijven beter met klanten kunnen communiceren. Als onderdeel van dit project is een zakelijke applicatie gebouwd waarmee bedrijven zoals KLM op een snelle en persoonlijke manier contact kunnen onderhouden met hun klanten. In een beperkt aantal landen is deze dienst al uitgerold. De komende tijd zal de dienst in meer landen worden geïntroduceerd.

Technologie
Top