Jolly Roger houdt telemarketeers aan de praat

Jolly Roger houdt telemarketeers aan de praat

by Ziptone
4 juli 2023

De Amerikaanse telefonische dienst Jolly Roger zet kunstmatige intelligentie (AI) in tegen ongewenste telemarketeers. De dienst creëert roboconsumenten die telefonische verkopers lang aan het lijntje kunnen houden. De virtuele karakters praten makkelijk en zijn snel afgeleid om telemarketeers zoveel mogelijk dwars te zitten. Dat schrijft Business Insider.

 

De telefoondienst Jolly Roger gebruikt ChatGPT en stemsoftware om scripts te maken en uit te laten voeren door stemcomputers, als er een televerkoper aan de lijn is. Met de virtuele karakters kan Jolly Roger telemarketeers eindeloos bezighouden. Zo kan een televerkoper bijvoorbeeld Whitey Whitebeard aan de lijn krijgen, een onhandige bejaarde, of Salty Sally, een snel afgeleide moeder.

Jolly Roger bestaat al zeven jaar, maar heeft onlangs ChatGPT toegevoegd aan de dienst. Met als resultaat dat telemarketeers soms tot wel 30 minuten aan de lijn worden gehouden, zegt medeoprichter Roger Anderson tegen Insider.

Nadat gebruikers hebben betaald, krijgen ze toegang tot de telefonische clouddienst. Ze krijgen ook apps waarmee ze de gesprekken tussen de bot en de gefrustreerde telemarketeer kunnen beluisteren en delen en waarmee ze hun eigen lastige roboconsumenten kunnen creëren.

De krachtige chatbot maakt een script dat Jolly Roger vervolgens invoert in Play.HT, een door AI aangestuurde tekst-naar-stem-generator die het voorleest als het gekozen karakter.

Vrienden en familie hebben geholpen bij het creëren van deze virtuele personages. Whitebeard heeft de stem van Sid Berkson, de vader van medeoprichter Steve Berkson. Hij hoefde maar 45 seconden aan audio aan te leveren, dat is voor Play.HT genoeg om een stem te klonen.

Vorig jaar werd in de VS de ‘Anti-Robocall Multistate Litigation Task Force’ opgericht en die spande een rechtszaak aan tegen een in Arizona gevestigd bedrijf dat ervan werd beschuldigd 7,5 miljard geautomatiseerde telefoontjes te hebben gevoerd met mensen die zijn opgenomen in het National Do Not Call Registry, het Amerikaanse bel-me-niet-register.  (Business Insider)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top