Inzet kunstmatige intelligentie onmisbaar voor bedrijven

Inzet kunstmatige intelligentie onmisbaar voor bedrijven

by Erik Bouwer
20 maart 2017

impact van kunstmatige intelligentie20 maart 2017 – Wereldwijd verwachten bedrijven dat de impact van kunstmatige intelligentie (AI) met name zichtbaar zal zijn op gebieden als marketing, customer service, finance en HR. Meer dan 8 op de 10 bedrijven schat in dat de inzet van kunstmatige intelligentie ‘essentieel’ voor het concurrentievermogen zal zijn. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van Tata Consultancy Services (TCS), de grootste Indiase IT-dienstverlener. Aan het onderzoek namen 835 topmanagers deel, afkomstig uit verschillende werelddelen en sectoren, over het algemeen decision makers bij internationale ondernemingen met een gemiddelde omzet van 20 miljard dollar.

Waar AI nu nog veel voor interne processen wordt gebruikt, verwacht 32 procent van de bedrijven dat in het jaar 2020 het zwaartepunt van de inzet van AI zal liggen bij disciplines als sales, marketing en klantenservice. AI zal met name ingezet worden om processen verder te automatiseren, medewerkers te ondersteunen en nieuwe diensten te ontwikkelen. Die topmanagers verwachten dan ook dat de werkgelegenheid in de genoemde disciplines met 4 tot 7 procent zal afnemen. 7 procent van de ondervraagde bedrijven reserveerde in 2016 minstens 250 miljoen dollar voor investeringen in AI.
Lees meer over het onderzoek van TCS.

Technologie
Top