Gartner: social media verliezen populariteit

Gartner: social media verliezen populariteit

by Ziptone
20 december 2023

sociale mediaDe “waargenomen achteruitgang in de kwaliteit van sociale mediaplatformen” zal er volgens Gartner in 2025 toe leiden dat 50% van de consumenten hun interacties met sociale media staakt of aanzienlijk beperkt.

 

Gartner baseert die uitspraak op onderzoek onder “263 consumenten tussen juli en augustus van 2023”, aldus het eigen persbericht. Iets meer dan de helft van de respondenten is van mening dat de huidige staat van sociale media is verslechterd in vergelijking met het voorgaande jaar of vijf jaar geleden. De respondenten schrijven dat toe aan de verspreiding van verkeerde informatie, toxische groepen van gebruikers en de rol die bots spelen in social media. Ook verwachten 7 van de 10 respondenten dat de verwachte inzet van GenAI in sociale media de gebruikerservaring verder zal schaden.

Emily Weiss, Senior Principal Researcher in de Marketing Practice van Gartner, stelt dat consumenten het gebruik van social media actief proberen te beperken. Een aanzienlijk deel zegt dat ze, in vergelijking met een paar jaar geleden, minder van hun eigen leven en inhoud delen. Weiss geeft daarbij aan dat marketeers hun strategieën voor klantenwerving en klantenbinding hierop moeten afstemmen. Weiss verwacht ook dat wantrouwen en gebrek aan vertrouwen in de capaciteiten van AI bepaalde consumenten ertoe zullen aanzetten om op zoek te gaan naar AI-vrije merken en interacties. (Gartner)

Geen categorie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top