FOD Economie: frauduleuze klantwerving via telefoon is hotspot

FOD Economie: frauduleuze klantwerving via telefoon is hotspot

by Ziptone
16 februari 2024

FOD EconomieIn 2023 ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie 46.915 meldingen via het Meldpunt. De belangrijkste categorieën van ontvangen meldingen blijven frauduleuze praktijken en wervingspraktijken. Deze tweede categorie omvat gedwongen aankopen, klantenwerving via telefoon, verkoop via telefoon of deur-aan-deur; goed voor 13.327 meldingen, ofwel 28,4 procent van het totaal aantal ontvangen meldingen.

 

Het Meldpunt van de FOD Economie is een online platform waar consumenten en bedrijven misleidende of oneerlijke handelspraktijken kunnen melden en informatie en advies kunnen krijgen om hun belangen te verdedigen. In 2023 ontving de FOD Economie 46.915 meldingen via dit platform. Bijna de helft van de meldingen gaat over frauduleuze praktijken (valse facturen, valse online verkoopsites, valse bedrijvengidsen voor zelfstandigen, et cetera), goed voor bijna 20.000 meldingen.

In 2023 ontving de Economische Inspectie 9,5 % minder meldingen dan in 2022. Dat komt door een aanzienlijke daling (26 %) van het aantal meldingen over fraude en oplichting (26.900 meldingen in 2022 en 19.999 meldingen in 2023). Consumenten die slachtoffer zijn van phishing-pogingen en verdachte berichten tegenkomen, worden nu aangespoord om die door te sturen naar het e-mailadres verdacht@safeonweb.be (safeonweb.be) in plaats van dit te melden op het meldpunt. Zo kan de Economische Inspectie zich vooral toeleggen op het onderzoeken van meldingen waarbij slachtoffers ook effectief schade ondervonden. (FOD Economie)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top