Digitale transformatie ingegeven door klantgedrag

Digitale transformatie ingegeven door klantgedrag

by Ziptone
3 juli 2018

ABN Amro, Arcadis, ING, KPN, Randstad, Relx Group, RoyalHaskoningDHV, Royal Vopak, Tennet en Wolters Kluwer zijn dit jaar de koplopers in digitale transformatie. Dat valt op te maken uit Transformers 200, het jaarlijkse onderzoek naar digitale transformatie van grote ondernemingen door het FD en Vlerick Business School.

Volgens de onderzoekers, die Transformers 200 voor de tweede keer uitvoerden, maakten de tien bedrijven grote stappen op genoemd gebied. ‘Ze bieden consistentie in hun inspanningen en menen al klinkende resultaten terug te zien in de bedrijfsresultaten’ De organisatie veranderen is geen doel maar een middel, blijkt voor de meeste respondenten in dit onderzoek.

Waarom digitaliseren ze?

  • 87% vanwege ander gedrag en nieuwe verwachtingen van de klant;
  • 58% omdat andere bedrijven in hun sector dat doen;
  • 56% omdat bedrijven buiten hun sector ermee bezig zijn;
  • 49% door de opkomst van start-ups;
  • 42% onder invloed van techbedrijven als Google en Amazon;
  • 24% vanwege nieuwe regulering.

In mindere mate genoemd zijn: om klanten beter te bedienen, om efficiënter te werken én vanwege de voorkeur voor een digitale werkplek.

Cultuur en mensen

Net als vorig jaar worden als dé grote digitale voorbeelden Google, Apple, Facebook, Amazon en Alibaba genoemd. Maar dit jaar ook: Spotify (opvallend vaak), Uber, Coolblue, bol.com, Tencent, ABN Amro, ANWB en ING.

Dat digitaal transformeren veel van een grote organisatie vraagt, ervaart koploper KPN. De uitdaging zit er niet in de technologie, maar in het transformeren van mensen, de cultuur en de gewoonten. De organisatie vindt digitaal transformeren synoniem aan een nieuwe manier van werken. Daarbij moet de prioriteit komen te liggen bij de klant. De digitale klantervaring geldt als het hoogste goed. Dat klanten de transformatie waarderen, blijkt volgens het bedrijf uit de sterke stijging van de NPS voor zowel zakelijke als individuele klanten. Naar verwachting leidt die tot meer loyaliteit en meer omzet.

Belangrijkste conclusies:

  • Digitalisering is van strategisch belang voor het voortbestaan;
  • Meer intern draagvlak is nodig;
  • Organisaties kijken ook meer naar gevestigde bedrijven buiten hun sector dan alleen naar grote techbedrijven;
  • Bedrijven maken weinig werk van stimulerend personeelsbeleid en leiderschap en een cultuur van experimenteren;
  • IT-afdelingen hebben een slechte reputatie;
  • Complete metamorfose staat organisaties tegen.

Lees meer PIEKEN BEZORGEN GEEN HOOFDBREKENS DOOR DIGITALISERING

Technologie
Top