Digitale transformatie bovenaan de agenda van CEO’s

Digitale transformatie bovenaan de agenda van CEO’s

by Ziptone
13 september 2017

13 september 2017 – Bijna 40 procent van de CEO’s heeft digitale transformatie momenteel bovenaan de agenda staan. Bijna een kwart van hen geeft persoonlijk leiding aan de transformatieprogramma’s binnen hun bedrijf. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat de Economie Intelligence Unit (EIU) van ICT-dienstverlener BT heeft uitgevoerd onder 400 CEO’s in 13 landen op vijf continenten. De belangrijkste onderdelen van die transformatie gaan over het realiseren van operationele efficiency, het verbeteren van de klantenservice en innovatie, met beveiliging als een belangrijke onderscheidende factor.

Klantenservice – en met name de digitale klantervaring – wordt door de respondenten gezien als zeer belangrijk; 79 procent van CEO’s geeft aan dat zij nu al een “goede” of “uitstekende” digitale klantervaring bieden. Er zijn echter nog hindernissen in de vorm van een tekort aan inzicht in wat klanten eigenlijk willen en de technologische vaardigheden die nodig zijn om dit te kunnen leveren. CEO’s tonen een vergelijkbaar niveau van vertrouwen in de digitale ervaring van hun medewerkers, waar hun focus ligt op het vasthouden van getalenteerde medewerkers, het verhogen van innovatie en kostenverlaging.

Als het gaat om het realiseren van hun digitale ambities, beschouwt meer dan een kwart beveiliging als een belangrijke onderscheidende factor. Deze mening heerst vooral in consumentgerichte sectoren, stijgend naar 50 procent van de CEO’s die werkzaam zijn in de financiële dienstverlening. Maar desondanks ziet 22 procent van de CEO’s cyberbeveiliging als een ‘noodzakelijk kwaad’. De bevindingen suggereren dat hoewel CEO’s vinden dat beveiligingsrisico’s de voortgang van hun digitale transformatie niet zouden moeten belemmeren, ze dit toch zien als één van de grootste hindernissen en zorgen bij het kiezen van de juiste digitale strategie. 

Desondanks loopt 86 procent van de CEO’s tegen hindernissen aan bij het leveren van de ideale infrastructuur waarop hun digitale programma’s vertrouwen. Ze identificeren inflexibele technologie (43 procent), gebrek aan technologische vaardigheden (40 procent) en zorgen over beveiliging (39 procent) als de belangrijkste obstakels bij het bouwen van een betere digitale infrastructuur. CEO’s onderstrepen betere integratie, betrouwbaarheid, beveiliging en kosteneffectiviteit als de belangrijkste factoren die nodig zijn om de infrastructuur te realiseren waar het digitale bedrijf van de toekomst op kan vertrouwen. (Bron: Executive People)

Human Resources
Top