Deutsche Telekom vernieuwt eCall

Deutsche Telekom vernieuwt eCall

by Ziptone
11 december 2023

Deutsche Telekom, Qualcomm Technologies en cetecom advanced hebben een proefproject opgestart voor vernieuwing van het eCall-systeem in voertuigen dat bij een ongeval zelfstandig contact legt met de 112 meldkamer.

 

eCallHet huidige automatische noodoproepsysteem dat sinds april 2018 in Europa verplicht is in alle nieuwe voertuigmodellen, is aan een modernisering toe. Tot nu toe waren voertuigfabrikanten verplicht 2G-technologie (GSM) of 3G (UMTS) technologie in iedere nieuwe auto te installeren. Op basis daarvan kan een eCall-systeem van een auto zelfstandig verbinding maken met een 112 meldkamer.

In verschillende landen wordt of is het 2G-netwerk geleidelijk uitgeschakeld. Daarnaast stemt de Europese Commissie naar verwachting nog dit jaar in met een update waarbij het eCall systeem moet worden ingericht voor werking via 4G/5G. eCall systemen moeten al sinds 2017 ook kunnen werken met 4G, maar veel autofabrikanten houden nog vast aan 2G en 3G connectiviteit. Ieder land kiest zelf het tempo waarmee 2G en 3G worden uitgefaseerd.

Het samenwerkingsverband zorgt voor verschillende verbeteringen in het eCall-ecosysteem. Het opzetten van de oproep naar de inzittenden van het voertuig gaat aanzienlijk sneller, dankzij 4G. Er kunnen meer data worden overgestuurd; er wordt voorgesorteerd op het meesturen van live beeld van camera’s in de auto, zodat alarmcentrales bij een ongeval toegang kunnen krijgen tot de camera’s aan boord en de situatie ter plaatse direct zelf kunnen beoordelen. Als de inzittenden ermee instemmen, zou het zelfs mogelijk zijn om hun gezondheidsgegevens via de snelle dataverbindingen door te sturen naar de hulpdiensten. Dat maakt het mogelijk om hulp beter voorbereid naar de plaats van het ongeval te sturen.

Qualcomm Technologies gaat het prototype van het in-vehicle system (IVS) leveren. De serviceprovider cetecom advanced levert de testversie van de alarmcentrale (Public Safety Answering Point, PSAP). De nieuwe technologie is straks beschikbaar in het hele netwerk van Telekom Deutschland. Duitsland is voor zo ver bekend een van de eerste landen die met het nieuwe eCall NG aan de slag gaat.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top