Datalek bij pakketdienst GLS

Datalek bij pakketdienst GLS

by Ziptone
19 juli 2023

Pakketvervoerder GLS heeft te maken met een ernstig datalek. Klanten hebben gisteren tientallen tot soms wel duizenden e-mails van het bedrijf gekregen met informatie over pakketten van anderen. Dat meldt techwebsite Tweakers.

 

In de e-mails zouden ook klantengegevens en de mogelijkheid tot het wijzigen en weigeren van bezorgingen staan. Verschillende getroffenen geven aan dat ze geen contact kunnen krijgen met de klantenservice van het bedrijf. Op Twitter hebben verschillende mensen op het datalek gereageerd.

GLS was niet direct bereikbaar voor toelichting, totdat managing director van GLS Netherlands Milo Kars aan Tweakers heeft bevestigd dat een onbekend aantal gebruikers momenteel onbedoeld e-mails ontvangt over pakketten van anderen. De e-mails zouden geen gevoelige persoonsgegevens bevatten: de berichten zouden alleen adressen en pakketnummers bevatten. Dit spreken meerdere getroffenen tegen. Overigens zegt GLS met de Autoriteit Persoonsgegevens te gaan overleggen of een officiële melding van een datalek nodig is.

Oorzaak

De oorzaak van het probleem is officieel nog niet bekend, maar Kars zegt dat GLS het vermoeden heeft dat de fout veroorzaakt werd door de gehanteerde e-mailprovider. De betreffende e-mailprovider, die niet bij naam genoemd werd, is door GLS gecontacteerd en ondertussen is al het e-mailverkeer vanuit de bezorgdienst stopgezet. Dat betekent dat klanten momenteel geen e-mails meer kunnen ontvangen van GLS. (Tweakers)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top