“Coronacallcenters Vlaanderen hanteren te hoog tarief”

“Coronacallcenters Vlaanderen hanteren te hoog tarief”

by Ziptone
8 mei 2020

Callcenters hebben geprobeerd grof geld te verdienen aan de overheidsopdracht rond contactonderzoek. De Vlaamse overheid kon de prijs na onderhandelen fors drukken, maar betaalt nog altijd veel meer dan de marktprijs. Dat blijkt uit de aanbesteding die uitgelekt is en wordt bevestigd door verschillende bedrijven uit de sector, aldus de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. Callcenters vroegen aanvankelijk 50 euro per uur. Ze krijgen nu 40 euro, maar de marktprijs is eigenlijk 30 euro.

Het consortium van callcenters, verzekeraars, KPMG en Mutas vraagt ruim 117 miljoen euro aan de Vlaamse overheid voor het hele project van contactonderzoek. Na onderhandelingen kwam men uit op 101 miljoen euro. Die onderhandelingen hebben de start van het coronacallcenter vertraagd, maar leidden ook tot discussies. Volgens het oorspronkelijke contract zou de overheid een uurtarief van ruim 50 euro betalen per contactonderzoeker. In de Vlaamse contactcentersector wordt een uurtarief van 30 euro als passender gezien. Na onderhandelen werd de prijs vastgelegd op ongeveer 40 euro. Volgens het Vlaamse kabinet is dat bedrag vergelijkbaar met wat voor de Vlaamse infolijn wordt betaald, maar het callcenter achter die infolijn is ook de drijvende kracht achter het consortium dat het contactonderzoek uitvoert.

Ook hekelen betrokkenen ook het gebrek aan transparantie in de procedure. De verschillende documenten bijvoorbeeld zijn nog niet openbaar gemaakt, ook niet voor parlementsleden die ernaar vroegen.

Lees ook Vlaams coronacontactcenter toch van start

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top