Vlaams coronacallcenter van start ondanks discussie over uurtarief

Vlaams coronacallcenter van start ondanks discussie over uurtarief

by Ziptone
11 mei 2020

Vandaag gaat het het coronacallcenter, een week later dan gepland, aan de slag met het grootschalig contactonderzoek, dat in België de vervanging is voor de inzet van een Corona-app. De Vlaamse overheid trekt ruim 101 miljoen euro uit voor het contactonderzoek rondom Corona. Vorige week ontstond ophef over de tarieven die het consortium van vijf facilitaire contactcenters vroeg.

Volgens de tabel met de kostenstructuur gaat ongeveer de helft (49 miljoen euro) naar de 734 eerstelijnsmedewerkers van de contactcenters, aldus een uitgebreid artikel in het Vlaamse dagblad De Standaard. De callcenters rekenen per persoon per dag 333 euro aan, wat bij een werkdag van acht uur neerkomt op 41,6 euro per uur. In de Vlaamse media werd dat uurtarief van de contactcenters gehekeld en geprotesteerd tegen het brutoloon van 11,33 euro per uur voor de medewerkers. Er zou een gat zitten van 35 miljoen euro tussen het voorziene budget van 49 miljoen en de kosten voor de medewerkers zelf.

Callexcel legt uit, bij monde van ceo Karin Van de Velde, dat het uurtarief van 30 euro dat als gangbaar wordt genoemd’ gebaseerd is op offshore medewerkers. Ook topmanagers van andere contactcenters bevestigingen dat ze voor dat uurtarief niet kostendekkend aan de slag kunnen als medewerkers gewoon in België aan de slag zijn. Christian Dumolin van Koramic2Engage (waar ook Corona-partner IPG onder valt) zegt zelfs “Met dit tarief gaan we onze boterhammen niet te dik moeten smeren, we zullen hard moeten werken om break-even te draaien. Het stoort me enorm dat hier een beeld ontstaat alsof we een branche zijn die nu zijn zakken vult. Sla er de balansen van de contactcenters die hierin zijn betrokken maar eens op na: onze marges zijn niet overdreven groot.’”

Van de Velde legt verderop uit dat het uurtarief wordt gebaseerd op de gemiddelde leeftijd van de medewerkers: rond de 32 jaar; daar komen dan nog bij de werkgeversbijdragen, de bedrijfskosten, de voorbereiding van de afgelopen dagen en de opleidingskosten. “De mensen moeten ook een plek hebben om te werken, en wegens de huidige maatregelen kunnen we niet anders dan een volledig gebouw afhuren dat maar voor de helft of een derde wordt gebruikt,” aldus Van de Velde.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top