CNV wil ‘blijfbonus’ in nieuwe callcenter-cao

CNV wil ‘blijfbonus’ in nieuwe callcenter-cao

by Ziptone
2 juli 2019

Werknemers in de callcenterbranche zouden een ‘blijfbonus’ van 100 euro moeten krijgen voor elk half jaar dat ze in dienst zijn. Dat is althans het voorstel van CNV Vakmensen, de bond die gaat over werknemers in de facilitaire contactcenters. Met een blijfbonus kunnen callcenterbedrijven hun werknemers belonen voor hun loyaliteit en hen stimuleren om langer te blijven, zegt onderhandelaar Roderik Mol van CNV Vakmensen.

De blijfbonus is nu nog een voorstel waarmee CNV Vakmensen al vast een voorschot neemt op de onderhandelingen in september. De blijfbonus houdt in dat iedere medewerker, ongeacht het soort contract en de omvang van het dienstverband, een bedrag van 100 euro netto ontvangt na elke zes maanden dat de medewerker in dienst is. Deze bonus wordt na deze zes maanden uitgekeerd tegelijk met de eerstvolgende salarisbetaling.

Vooruitlopend op de cao-onderhandelingen raadt het CNV werknemers aan om de blijfbonus zelf ter sprake te brengen bij hun leidinggevenden. Volgens het CNV is het verloop in de branche hoog: “Elk jaar vertrekken tussen 70 tot 100 procent van de mensen, er zijn momenteel zo’n 9.000 vacatures. Dat heeft de branche overigens ook grotendeels aan zichzelf te wijten. De cao is minimaal, werknemers verdienen net boven het minimumloon en bouwen geen pensioen op. Ze hebben weinig perspectief en zitten vaak in een strak keurslijf van strikte regels en procedures. Lang niet iedereen heeft daar zin in.”

De bond ziet een oplossing in het financieel belonen van loyaliteit. “Werknemers die langer in de branche werken, bouwen steeds meer ervaring op en krijgen er ook allerlei taken bij. Het gaat allang niet meer alleen om telefonisch contact, maar ook om allerlei andere vaardigheden in het communiceren met klanten, bijvoorbeeld via social media. Werknemers die langer in de branche blijven werken, zouden daarvoor beloond moeten worden. De blijfbonus is een goede manier om werknemers te laten zien dat loyaliteit wordt gewaardeerd.”

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de facilitaire contactcenters starten in het najaar. Onder deze cao vallen zo’n 35.000 callcenter-medewerkers. Ze werken bij bedrijven als Conduent, Sitel, Webhelp, Cendris, Teleperformance, Call-IT, IPG Nederland, Customer Connect en Continium Global Solutions. Cendris, Conduent, IPG Nederland, Sitel, Teleperformance en Webhelp.

De bond is vandaag een enquête gestart om van werknemers zelf te horen welke ideeën ze hebben om het werk beter en leuker te maken.

Human Resources
Top