CNV verdedigt slechte dienstverlening overheid

CNV verdedigt slechte dienstverlening overheid

by Erik Bouwer
7 september 2016

overheid7 september 2016 – Vakbondsman Patrick Fey van het CNV neemt het op voor de ambtenaren. Aanleiding zijn de uitspraken van de Nationale Ombudsman na een peiling onder 500 mensen weinig van het ambtenarenkorps heel liet. Er kwam onder meer uit dat veel mensen zich ergeren aan de overheid. De grootste ergernis is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen. ‘Ambtenaren moeten zich niet in een hoek laten zetten. Ze kregen de afgelopen jaren te maken met meer werk, ingewikkelder vraagstukken en veel minder mensen. Ondanks dat werken ze elke dag weer keihard,’ aldus CNV in BinnenlandsBestuur.

In totaal ergert 51 procent zich aan het gebrek aan deskundigheid bij de ambtenaren, volgens het onderzoek van Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. Mensen vinden dat het vaak ook lang duurt voor je een reactie krijgt op een vraag (29 procent). Het is daarnaast frustrerend dat er onvoldoende begrip is voor persoonlijke situaties (28 procent). Mensen willen het liefst ook zelf bepalen op welke manier zij contact leggen met de overheid (83 procent).

CNV stelt dat de medewerkers waar de burger mee te maken krijgt, meestal in een callcenter of achter een balie zitten; dat is maar een heel klein deel van de ambtenaren. Verder stelt CNV dat juist daar onervaren krachten worden neergezet. Omdat de burger heel veel zelf kan regelen via de website komen vooral de complexe hulpvragen nog bij de gemeente terecht, aldus CNV. Tot slot wijst CNV naar de bezuinigingen, die zouden leiden tot een lagere kwaliteit van dienstverlening. (Bron: BinnenlandsBestuur)

Geen categorie
Top