Callcenter vatbaar voor spoofing en social engineering

Callcenter vatbaar voor spoofing en social engineering

by Ziptone
8 november 2023

Volgens een nieuw rapport van kredietbeoordelaar TransUnion (NYSE:TRU) worden callcenters in de financiële dienstverlening in toenemende mate een doelwit voor fraude. Dat blijkt uit een peiling onder 58 ‘business leaders’ uit verschillende sectoren. Volgens het bedrijf leidt dat tot “een ingewikkelde evenwichtsoefening tussen het leveren van efficiënte service en het behouden van de veiligheid van klantaccounts”.

fraude

Meer dan de helft van de 58 respondenten uit de peiling zegt dat fraudeaanvallen op callcenters toenemen, op basis van de groei van 2021 tot 2022; vrijwel alle respondenten uit de financiële sector zeggen ten minste enige waarneembare groei in aanvallen te zien. Een op de vijf respondenten uit deze groep zegt dat het aantal aanvallen in de onderzoeksperiode met meer dan 80% is toegenomen; twee derde van de respondenten uit deze groep stelt dat de meeste account takeovers in het callcenter beginnen.

Volgens TransUnion, een van de grootste kredietbeoordelaars ter wereld, neemt het gebruik van tactieken zoals spoofing en social engineering toe. Daarbij wordt steeds vaker ook persoonlijke informatie verkregen uit identiteitsdiefstal en datalekken gebruikt.

Bekijk het volledige rapport

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top