Avaya in de race voor Chapter 11

Avaya in de race voor Chapter 11

by Erik Bouwer
20 januari 2017

avaya20 januari 2017 – Avaya, leverancier van onder meer contactcenter software, heeft gisteren bekend gemaakt dat het een Chapter 11 procedure is opgestart. Zo’n procedure lijkt op surseance van betaling (in Nederland de stap voorafgaand aan een faillissement) maar is in de VS vaak het voorportaal van een herstructurering van de schulden. De Chapter 11 procedure is er op gericht tot een nieuw akkoord te komen met de schuldeisers, banken, werknemers en aandeelhouders. Onderdeel van de herstructurering kan zijn dat het bedrijf nieuwe leningen kan aangaan, waarbij de nieuwe gelduitlener eerder aan de beurt komt bij het verdelen van opbrengsten dan de bestaande schuldeisers. Chapter 11 is bovendien een beschermingsconstructie: als de rechter akkoord gaat met de aanvraag, kunnen de schuldeisers geen faillissement meer aanvragen.

Avaya heeft een nieuw krediet van 725 miljoen dollar bij Citibank aangevraagd. Avaya verwacht hiermee voldoende middelen te hebben om de financiering van de schuld van 6 miljard dollar te vernieuwen. De verkoop van de contactcenter-business van Avaya zou volgens de board of directors op dit moment niet bijdragen aan een verbetering van de positie van Avaya en zijn stakeholders. Verder stelt de board dat de bestaande financieringsstructuur van Avaya tien jaar oud is en was gebaseerd op hardware in plaats van software.

Technologie
Top